De campagne richt zich op mensen die open staan voor een verandering in hun leven. Dat kunnen bijvoorbeeld jonge gezinnen zijn die voor de keuze staan waar ze hun kinderen laten opgroeien of mensen die binnenkort met pensioen gaan, maar ook jonge ondernemers die op zoek zijn naar een geschikte vestigingsplaats.
Door middel van advertenties in bladen als Landleven, Noorderland, maar ook De Zaak, Kinderen en Zin worden lezers aangemoedigd om de stap naar Oost-Groningen te overwegen. Naast advertenties, een brochure en de website www.kansinoostgroningen.nl komt er ook een zogenaamd Kansenloket. Dit loket wordt onderdeel van het Plattelandshuis Oost-Groningen in Winschoten en is er voor bedoeld de mensen die, bijvoorbeeld naar aanleiding van de campagne, kansen zien in deze regio, goed op weg te helpen.
De campagne is een gezamenlijk initiatief van de Stuurgroep Oost, een samenwerkingsverband van de provincie, zeven gemeenten en het Waterschap Hunze en Aa’s. Daarnaast wordt de campagne financieel ondersteund door diverse bedrijven die de regio een warm hart toedragen en zich hebben verenigd onder de noemer Compagnons van het Groninger Grensland. In totaal is voor de tweejarige campagne € 300.000,- beschikbaar.