Geldschieters
Voor de aankoop is 52 miljoen euro nodig. 10 tot 15 miljoen hoopt de provincie te ontvangen van de Nederlandse overheid. De gesprekken daarover zijn in volle gang. De Europese Unie is bereid 5,8 miljoen euro te schenken, mits de provincie voor het project 20 miljoen euro leent bij de Europese Investeringsbank.
Waterstoftankstation
Voor het waterstoftankstation heeft de Nederlandse overheid al 12 miljoen euro beschikbaar gesteld; 5 miljoen van het ministerie van Verkeer en Infrastructuur en 7 miljoen van het Nationaal Programma Groningen. Zowel het treinrangeerterrein De Vork bij Haren als Delfzijl worden genoemd als mogelijke locatie voor het tankstation.
Nieuwe treinen
Als de 10 tot 15 miljoen door de rijksoverheid voor de zomer wordt gefinancierd, kunnen de waterstoftreinen in 2025 gaan rijden. Onderhandelingen lopen inmiddels ook met Arriva omdat het bedrijf de waarschijnlijke eigenaar zal worden van de nieuwe treinen. Mocht Arriva stoppen met het rijden van treinen in Noord-Nederland dan zullen de treinen gratis overgenomen worden door diens opvolger.
Eerdere proef
In 2020 experimenteerde ProRail en treinbouwer Alstom al met een waterstoftrein op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Nachtelijke proefritten zonder passagiers verliepen probleemloos en de trein bleek 50 procent stiller dan de huidige dieseltreinen.
Innovatie
Provincie Groningen hoopt aanbesteding waterstoftreinen voor zomer
Voor de zomer hoopt de Provincie Groningen vier regiotreinen op waterstof te hebben aanbesteed, dat meldt Dagblad van het Noorden. Hiermee is de provincie de eerste provincie die overschakelt naar waterstoftreinen.
Leestijd: 1 minuut