“Gemiddeld douchen Nederlanders 9 minuten per dag”, zegt projectmanager Arjan Hermanides. “Zou dat 5 minuten zijn, dan bespaart een gemiddeld gezin met 4 personen al gauw 70 euro per jaar. Monteer je ook nog eens een waterbesparende douchekop, dan bespaar je jaarlijks nog meer.”
Vijf-minuten-douchesong
Jan Simpelman, de mascotte van ‘Zo simpel als wat’, zingt een aanstekelijke douchesong boordevol besparingstips van precies 5 minuten. De meezingversie helpt om je douchetijd te timen: einde lied = douchekraan dicht. Er is ook een kortere versie mét een videoclip bij gemaakt.
Om nu ook anderen uit te dagen, is er een wedstrijd ontwikkeld. Degene die de leukste meezing-video opstuurt, krijgt een compleet besparingspakket, inclusief montage: een prijs ter waarde van 800 euro. De eerste twintig deelnemers krijgen bovendien een bluetooth doucheradio. Inwoners uit de provincie Groningen kunnen meedoen via www.zosimpelalswat.nl. Hier staat ook alle info over de winactie. Op 10 mei worden de winnaars bekendgemaakt.
Over Zosimpelalswat.nl
‘Zo simpel als wat’ is gestart op 1 februari 2022 en is een campagne van de provincie, gemeenten en woningcorporaties in Groningen. Zij informeren inwoners met humor over hoe ze eenvoudig energie en daarmee geld kunnen besparen. Op de website en Facebook staan veel gratis tips waarmee al snel enkele tientjes bespaard kunnen worden. Daarnaast bieden gemeenten, energieloketten en woningcorporaties hulp bij besparen, zoals een gratis energiecoach die wijst op alle besparingsmogelijkheden bij de mensen thuis.
Innovatie
Provincie Groningen organiseert wedstrijd zingen onder de douche
De provincie Groningen organiseert de ludieke campagne ‘Zo simpel als wat’. Daarmee willen ze bewoners stimuleren om water en geld te besparen. Naast tips op de website en via social media is er nu ook de vijf-minuten-douchesong. Hiermee wen je aan korter douchen, krijg je ondertussen tips en zijn er prijzen te winnen.
Leestijd: 1 minuut