Innovatie

RUG studenten switchen moeiteloos van offline naar online

Studenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen hebben positieve ervaringen opgedaan met nieuwe manieren van studeren. Niet alleen moesten ze vanwege de corona-crisis volledig online studeren, maar ze maakten ook gebruik van een nieuwe onderwijsvorm: “learning community”, waarbij wordt samengewerkt met Groningse bedrijven. Het betrof studenten van het Groningen Digital Business Center (GDBC) die zich verdiepten in “artificial intelligence” en “agile werken”.


Leestijd: 3 minuten

RUG studenten switchen moeiteloos van offline naar online
RUG studenten switchen moeiteloos van offline naar online

GDBC en Career Services van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde waren begin maart al  begonnen met twee learning communities: 1) de business value of AI en 2) Agile. Een learning community is een onderwijsvorm waarin ruim 20 studenten onder begeleiding van één of meerdere universitaire docenten en in combinatie met een organisatie of een onderneming aan de slag gaan met een specifiek thema.

Thema's die vaak (nog) geen plek gevonden hebben in het reguliere studieprogramma maar waar wel volop vraag naar is. Denk aan Lean Six Sigma, Blockchain, Phyton en nu dus Agile en Artificial Intelligence.

De Agile course, gegeven en ontwikkeld door Bas Baalmans van het GDBC en Wilco Bontenbal van Quintop bestond uit enerzijds een advies uit te brengen aan de politie Zuid-Oost Friesland dat als organisatie voor een uitdaging stond op het gebied van meer agile werken bij de politie. In twee groepen werkten de studenten aan een advies, parallel werden ze geschoold in de theorie van agile door Baalmans en Bontenbal.

Het begon met diverse bijeenkomsten in het Duisenberg gebouw op Zernike maar eindigde dus volledig online. Afgelopen dinsdag waren de presentaties.

Emiel van der Heiden, operationeel specialist en samen met Ingrid de Groot (operationeel expert intake en service) de opdrachtgever in deze was na afloop content met het verloop en de uitkomst:

"Deze learning community agile heeft ons enorm geholpen een complex vraagstuk te ontrafelen. In een korte tijd is het de studenten gelukt het vraagstuk te doorgronden, met een aantal oplossingsrichtingen te komen en deze te voorzien van een theoretische onderbouwing. De vragen die de studenten stelden zorgden er ook nog eens voor dat wij het vraagstuk op een andere manier benaderen. Een erg waardevolle bijdrage voor onze organisatie!"

De studenten zijn overigens nog niet klaar, want er wacht nog 1 hoorcollege ter voorbereiding op het examen Agile Business Foundation op 9 juni.

De Learning community Business Value of Artificial Intelligence moest behoorlijk op de schop als gevolg van de Corona crisis. De oorspronkelijke insteek was om de 22 studenten met opdrachten van zes bedrijven (CGI, Univé, TVM, Cursor Asset Management, Gemeente Groningen en IBM) aan de slag te laten gaan om voor elk van deze organisaties de (on)mogelijkheden van kunstmatige intelligentie te onderzoeken.

Dit onderzoek zou gecombineerd worden met een trip naar de Berlin Hub in april, één van de meest toonaangevende beurzen op het gebied van artificial intelligence in Europa. Daarvan werd al snel duidelijk dat die niet door zou gaan en ook diverse bijeenkomsten moesten een andere invulling vinden.

Daar zijn de begeleidende docenten Wijnand Aalderink en Baalmans uiteindelijk in geslaagd met een aantal online bijeenkomsten en gastcolleges. Het resultaat waren afgelopen donderdag zes presentaties van de studenten aan de bedrijven waar ze allemaal mee vooruit kunnen. "Goed onderzoek, mede gezien de korte en vooral vreemde periode waarin dit uitgevoerd moest worden. Uitkomsten die een vervolg krijgen en een groot compliment voor de drive en het enthousiasme van deze studenten", aldus Edwin Kwakkel, opdrachtgever namens Univé.

Ook enthousiasme bij de studenten. Alina Schmidt, Duitse studente International Business en projectlid van het team Cursor Asset Management: "Deze learning community was een geweldige ervaring. Je leert over relevante onderwerpen die je ook nog eens toe kan passen in de praktijk met echte bedrijven."