Nieuwe, niet-gekoppelde, verkeerslichten voor fietsers krijgen standaard een regensensor. Deze sensor zorgt ervoor dat fietsers vaker groen licht krijgen bij regen of sneeuw. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besloten naar aanleiding van de positieve evaluatie van de proef met de regensensor bij de Oosterbrug.
De komende tijd worden de verkeerslichten op het kruispunt Antonius Deusinglaan en Wouter van Doeverenplein vervangen en voorzien van een regensensor. Ook de fietsverkeerslichten bij de kruispunten Rijksweg – Pop Dijkemaweg en Oliemuldersweg – Damsterdiep krijgen een regensensor ingebouwd.
De proef met de regensensor bij de Oosterbrug leverde de afgelopen maanden veel positieve reacties op. Niet alleen van fietsers die gebruikmaken van de verkeerslichten bij de Oosterbrug, maar ook van anderen. Het blijkt dat Groningen nog steeds een gidsfunctie heeft als dé fietsstad, want nationaal en internationaal was er grote belangstelling voor de proef met de regensensor. De regensensor heeft niet geleid tot (veel) langere wachttijden voor de overige verkeersdeelnemers of tot stagnatie. Vanuit de politie, maar ook vanuit het OV-bureau Groningen-Drenthe en vervoerder Qbuzz zijn geen klachten binnengekomen over de regensensor.
Er is voor gekozen om de regensensor direct te plaatsen bij nieuwe verkeerslichten, omdat dat dan de kosten laag zijn. De kosten voor het achteraf implementeren van een regensensor daarentegen zijn hoog, circa € 10.000,-. Dit komt doordat dan softwarewijzigingen noodzakelijk zijn en hardware moet worden aangeschaft. Er is één uitzonderingssituatie waarbij de regensensor niet kan worden geplaatst. Het kan niet bij verkeerslichten die onderdeel uitmaken van een zogenaamde ‘netwerkregeling’. Dit houdt in dat verschillende verkeerslichten aan elkaar zijn gekoppeld. Beïnvloeding van één verkeerslicht betekent beïnvloeding van het gehele netwerk, waardoor de netwerkregeling niet meer werkt.