Innovatie

Socioloog: effect pestprotocol onduidelijk

Op Nederlandse scholen heerst een wildgroei aan programma’s tegen pesten, hoewel het niet duidelijk is of ze effect hebben. Dat stelt socioloog René Veenstra van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag. Het gevaar is dat die programma’s ook averechts kunnen werken.


Leestijd: 1 minuut

,,Je kunt het zo gek niet verzinnen of scholen hebben het als methode tegen pesten”, zegt Veenstra. Een pestprotocol waarbij in de schoolgang een serie regels aan de muur hangt, weerbaarheidstrainingen of klassen die lief moeten doen tegen het ene plantje en schelden tegen het andere. ,,Maar het is zeer de vraag of al die programma’s werken.” Een programma dat het pesten niet vermindert, kan het zelfs erger maken, aldus Veenstra. ,,Bij een weerbaarheidtraining leert ook de pester hoe hij een effectieve schop uitdeelt.”

Het belang om pesten te verminderen is groot, aldus Veenstra. Voor de slachtoffers, die tot ver na hun schooltijd de negatieve effecten van pesten kunnen ervaren. ,,Maar ook de pesters blijken later minder goede sociale vaardigheden te hebben.”

Veenstra kreeg eind vorig jaar een miljoen euro van het ministerie van Onderwijs om de Finse methode KiVa te testen. Daarmee worden leerkrachten getraind om pesten beter te herkennen. ,,Als er fysiek gepest wordt, is dat wel te zien. Vooral subtielere vormen van pesten, zoals leugens verspreiden over iemand of iemand buitensluiten, zijn soms moeilijk te signaleren.” Ook de leerlingen moeten aan de slag.

Het onderzoek begint in 2012. Gedurende twee jaar worden verschillende methodes vergeleken: 35 scholen gaan door op de oude voet, 35 scholen krijgen het KiVa-programma. ,,Dan hebben we een programma dat bewezen effectief is en dat hopelijk de standaard wordt in Nederland”, zegt Veenstra. ,,Om het geld hoef je het niet te laten; het kost een paar euro per kind.”