Innovatie

Stampvolle zelfrijdende bus tijdens testmoment

De testrit met de zelfrijdende bus vrijdag trok ongeveer 100 belangstellenden afgelopen vrijdag. Het was een primeur voor Groningen: Het gaat namelijk om de allereerste 12-meter lange streekbus ter wereld die zelf kan rijden. Het demonstratiemoment vond plaats op het busterrein van Qbuzz en een buschauffeur zat nog wel achter het stuur om te controleren of alles goed ging.


Leestijd: 1 minuut

Deze streekbus van Qbuzz is de eerste bestaande reguliere streekbus met techniek, waardoor de bus zelfstandig kan rijden. Het gaat om techniek die in elke bestaande bus geplaatst kan worden. Deze techniek is ‘open source’. Dat houdt in dat de techniek voor alle OV-partijen beschikbaar komt. Wereldwijd is Groningen de eerste provincie die test met een bestaande bus van Qbuzz waar de autonome techniek van het Nederlandse bedrijf robotTUNER is ingebouwd.

Het idee achter zelfrijdend ov: in de toekomst kan het een oplossing zijn om op plekken te rijden waar dat anders financieel niet haalbaar is. Met zelfrijdend vervoer kunnen de beschikbare chauffeurs efficiënter ingezet worden. Op eenvoudige trajecten kunnen bussen autonoom rijden.

De testrit in Groningen maakt deel uit van een meerjarig programma. De techniek wordt de komende tijd verder getest. Om verder te kunnen experimenteren op de openbare weg in Groningen is een toestemming nodig van de RDW (de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt) en de betreffende wegbeheerder. Als die goedkeuring er is, gaat de pilot de volgende fase in op de vrijliggende busbaan aan de Peizerweg in Groningen. Deze testen zijn zonder reizigers en de proefritten zijn altijd met chauffeur.