Het is de ideale start van een onderneming: je krijgt tijdens je studie de kans om zonder financiële risico’s een product of dienst op de markt te zetten, je leert wat er komt kijken bij het opzetten van een bedrijf en ontwikkelt een ondernemende houding. En voor je het weet wil je nooit meer anders: je wordt ondernemer.
Company Launch
Sinds de start van dit studiejaar 2010/2011 zijn de nieuwe studenten weer druk met de uitdaging om hun eigen studentenbedrijf succesvol te runnen. Momenteel vorderen de ondernemingsplannen en wordt duidelijk welk product of dienst zij dit schooljaar in de markt gaan zetten. Maandag 13 december was hét moment waarop studenten uit Noord-Nederland hun plannen konden ontvouwen, tijdens de Company Launch bij de Nederlandse Aardolie Maatschappij in Assen.
Meer dan dertig studentbedrijven werden in Assen vertegenwoordigd door één of meer betrokken studenten. In een bomvolle zaal kwamen zij alles te weten over het reilen en zeilen binnen de NAM, leerden zij van de jonge ondernemer Alex van Ginneken alles over (internet)marketing, maar bovenal… Zij presenteerden allen in een pitch van maximaal twee minuten hun bedrijfsplan en hun product of dienst.
De beste pitch werd uiteindelijk gehouden door studenten van de Hanzehogeschool in Groningen en oprichters van het studentenbedrijf Kelf-Engineering S.C. Zij willen een product op de markt brengen waarmee messen in de horeca sneller, eenvoudiger en beter schoongemaakt kunnen worden. Uit handen van juryvoorzitster Agnes Mulder van de Kamer van Koophandel ontvingen zij de bijbehorende beker en een bedrag van € 250, dat zij van de NAM krijgen om in hun bedrijf te investeren.
Een eervolle tweede plaats, inclusief een bedrag van € 150, was voor het studentenbedrijf Students for Nature, opgericht door studenten van Stenden Hogeschool in Emmen. Zij brengen vogelhuisjes op de markt waarmee de koper ook de dierentuin Emmen financieel ondersteunt. De derde plaats was voor Lewa Citytrips, een bedrijf dat bedrijfsuitjes in Leeuwarden organiseert. De studenten van de Stenden Hogeschool in Leeuwarden konden € 100 op hun rekening bijschrijven.
Innovaties
De avond bij de NAM in Assen kende naast deze winnaars nog vele interessante presentaties, allen gehouden door enthousiaste studenten die ervan overtuigd zijn met hun product of dienst een gat in de markt te hebben gevonden. Wat dacht u van een zwevende lamp, citylockers om je boodschappen tijdens het shoppen in achter te laten, een fietsbel en –licht in één, een bedrijf dat dieren aan gastgezin helpt of een gadget om snel te testen of je nog in de auto mag stappen of dat je al een slokje te veel op hebt?
Stuk voor stuk innovatieve ideeën, bedrijven die denken aan duurzaamheid, rendement en tevreden klanten. De studenten zetten in een jaar tijd een eigen studentenonderneming op. Met écht geld, échte leveranciers en échte klanten. Ze verzinnen een product of een dienst met zelf aangebrachte toegevoegde waarde, geven aandelen uit, stellen een ondernemingsplan op en houden (aandeelhouders)vergaderingen.