Innovatie

Toets met boek ernaast beter voor ouderejaars studenten

Promotieonderzoek van RUG-studente Marjolein Heijne-Penningawijst uit dat toetsen waarbij geneeskundestudenten hun boek mogen raadplegen leerzamer zijn dan toetsen waarbij de boeken gesloten blijven. Volgens het onderzoek krijgen studenten door ‘openboektoetsen’ meer grip op de stof, omdat ze worden gedwongen verbanden te leggen. Als iemand later iets opdiept uit zijn geheugen komen al die verbanden naar boven, en niet alleen dat ene losse feitje. Openboektoetsen maken kennisverwerving en -gebruik dus efficiënter.


Leestijd: < 1 minuut

Het gaat echter wel om een effect op de lange termijn. Het onderzoek laat namelijk ook zien dat studenten in de eerste drie jaar van hun studie juist beter presteren met ‘stampen’ voor geslotenboektoetsen. Dat komt omdat ze dan het grote plaatje nog niet zien. Pas later valt alles op zijn plek.

Het UMCG is de enige medische universiteit in Nederland die structureel openboektoetsen afneemt, vanaf het eerste jaar. Heijne-Penninga vindt dat meer universiteiten dit voorbeeld moeten volgen.