De kwalificatie bestond uit een zogenaamde hotlap over een geïmproviseerd circuit op de parkeerplaats van het stadion in de Marokkaanse stad Agadir, waarbij de zes deelnemende teams de snelste tijd in hun zonnewagen probeerden te rijden om op pole position te mogen starten tijdens de wedstrijd. Starten op pole betekent dat er geen andere racers hoeven worden ingehaald, een voordeel op het parcours waar inhaalmogelijkheden schaars zijn.
Normaal is de Solar Challenge in Australië, maar vanwege de strenge coronamaatregelen in dat land speelt de race zich dit jaar af in Marokko. Niet alleen de locatie maar ook het format van de race is anders. Waar teams normaliter in Australië als eerste een parcours van 3021 kilometer van het noordelijke Darwin naar het zuidelijke Adelaide proberen af te leggen, wordt er in Marokko in vijf etappes van in totaal 2500 kilometer geprobeerd de snelste tijden te noteren.
Coureur Timo Kuizenga is opgelucht met het resultaat in de kwalificatie. Zijn zonneauto Green Spirit reed de beste tijd met een gemiddelde snelheid van 68,69 kilometer per uur. “Ik moest als eerste starten, waar ik eigenlijk niet zo blij mee was omdat ik het uiterste uit mezelf moest halen zonder te weten hoe de anderen hadden gereden”, zegt Kuizenga. Maar zijn tijd was veel beter dan die van de andere teams, waaronder de Nederlandse teams Vattenfall Solar Team en Solar Team Twente, dus start het Groningse team vandaag vanaf de eerste plek.
Innovatie
Top Dutch Solar Racing naar pole position tijdens de Solar Challenge Morocco
Vandaag begint Top Dutch Solar Racing vanaf pole position aan de Solar Challenge Morocco. Het Nederlandse studententeam uit Groningen reed tijdens een kwalificatieronde de snelste tijd in 00:02:17.
Leestijd: 1 minuut