Innovatie

TopDutch wil van Noord-Nederland ‘het Silicon Valley van de transitie’ maken

Noord-Nederland is nu al een aantrekkelijke regio voor bedrijven die actief zijn op het gebied van duurzaamheid en transitie, maar wat de drie noordelijke provincies betreft – Groningen, Friesland en Drenthe – groeit het gebied uit tot dé regio voor de slimme bedrijven die zich op allerlei gebied bezighouden met transitie, ook voor internationale bedrijven die zich in Nederland willen vestigen. “Samen staan we sterk, en hebben we ontzettend veel te bieden!”


Leestijd: 4 minuten

Dat is de missie van TopDutch, een samenwerkingsverband van de drie noordelijke provincies, gevestigd bij de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) in Groningen.

TopDutch kreeg enkele jaren geleden bekendheid als organisatie die een campagne bedacht om een Tesla-fabriek naar het Noorden te halen. Dat lukte toen bíjna. Sindsdien is het rustig geweest rond TopDutch. Maar dat is stilte voor de storm, wat de organisatie betreft, want er zijn ambitieuze en opmerkelijke plannen ontwikkeld om Noord-Nederland zich onder het merk TopDutch te laten profileren als dé regio in Nederland voor transitiebedrijven.

“TopDutch is het economische merk van de drie noordelijke provincies. In het Noorden lopen we nu al voorop in de transitie, en dan is ‘TopDutch’ een prachtige vlag waaronder we kunnen laten zien wat het Noorden allemaal te bieden heeft”, zegt Simon Kloppenburg. Hij is campagneleider van Top Dutch en is ervoor verantwoordelijk dat buitenlandse bedrijven bekend worden met de voordelen van het aantrekkelijke vestigingsklimaat in het Noorden.

“Wij hebben hier ruimte en schone lucht, kennis, talent, universiteiten en andere kennisinstellingen. Bovendien zijn hier al zeer veel top-bedrijven gevestigd die zich bezighouden met transitie, zoals in de agrarische sector, energie (waterstof), groene chemie en watertech. Voor zulke bedrijven is het Noorden een ideaal gebied om zich te ontwikkelen, en dat geldt zeker ook voor buitenlandse bedrijven die zich in Nederland willen vestigen. Met TopDutch willen we ons richten op díe buitenlandse bedrijven die vooroplopen in de transitie en alles wat met duurzaamheid te maken heeft. We zoeken dan met name bedrijven die een aanvulling zijn op wat we hier al hebben, of die een ‘missing link’ zijn in onze keten van bedrijven”, aldus Kloppenburg.

Kwaliteit

TopDutch wil zich voortaan niet meer richten op de acquisitie van mega-bedrijven zoals Tesla, maar op kwalitatief interessante bedrijven, met de potentie om hier verder te groeien. Het Noorden heeft die bedrijven veel te bieden, maar anderzijds hebben deze bedrijven de noordelijke economie ook veel te bieden, als groeibriljanten met potentie. Kloppenburg: “We zijn blij dat veel partijen in het Noorden zich scharen achter deze nieuwe missie van TopDutch. Daarbij kunnen de drie noordelijke provincies dankzij hun samenwerking ook nog veel meer betekenen dan elk afzonderlijk. Samen staan we sterk, en samen hebben we ontzettend veel te bieden!”

De campagne ‘TopDutch’ heeft als ondertitel Naturally Leading To Transition. “Dat geeft precies aan dat wij enerzijds interessant zijn voor bedrijven die zich op tal van manieren bezighouden met transitie, van energie tot en met landbouw. Anderzijds geeft het aan dat wij een regio zijn die bijna van nature geschikt is voor dergelijke bedrijven.”

Silicon Valley

In haar campagne laat TopDutch zich inspireren door Silicon Valley. Wie aan Silicon Valley denkt, denkt aan innovatieve hightechbedrijven in de VS. En zo moet het straks ook zijn met TopDutch: dé regio in Nederland voor de slimme transitiebedrijven.

Volgens Kloppenburg streeft het Noorden er niet naar om hier zoveel mogelijk banen te krijgen, maar wel om waardevolle bedrijven aan te trekken, hóe klein ook. Want ook in het Noorden begint ruimte schaars te worden, en daarom moeten we als regio soms iets kritischer zijn. “Wat ik heel mooi vind is dat we ook samenwerken met bestaande bedrijven in het Noorden, en andere instellingen zoals Founded in the North. Het is dus een zeer breed gedragen campagne.”

Concreet gaat TopDutch zich richten op een grotere naamsbekendheid van het Noorden, op het ondersteunen van acquisitieactiviteiten en het streven naar nog meer saamhorigheid in het Noorden.

Curaçao

Kloppenburg is blij dat TopDutch na maanden van voorbereiding, en geheel vernieuwd, nu energiek aan de slag kan. In een eerdere functie werkte hij op Curaçao om het vliegveld aldaar internationaal te promoten. “Daar heb ik geleerd samen te werken met veel stakeholders, en hoe je samen een bijdrage kunt leveren aan de sociaaleconomische ontwikkeling van een regio. Ik vind het een fantastische uitdaging om dat nu ook in het Noorden te kunnen doen. Niet alleen voor het Noorden, maar ook voor mezelf, zie ik het bevorderen van bedrijvigheid rond het thema transitie als een fantastische uitdaging en een grote kans.”

“Er is in het Noorden een mentaliteit van ‘een man, een man, een woord een woord’, en van: ‘niet kletsen maar poetsen’. Ik ben er ook daarom van overtuigd dat we er hier samen in gaan slagen om een krachtiger, toekomstgerichte en duurzame economie op te bouwen. Het Noorden heeft écht de toekomst. In een prachtige en schone omgeving!”, aldus Kloppenburg.

(Foto boven v.l.n.r.: Marnix Modderman, Celia Williams en Simon Kloppenburg).