Innovatie

Rijksuniversiteit Groningen en scholen strijden tegen lerarentekort: Inwerktraject voor beginnende leraren

Een van de problemen die bijdragen aan het lerarentekort is dat een groot aantal startende leraren het onderwijs al na korte tijd verlaat. Daarom is het Universitair Onderwijscentrum Groningen (UOCG) gestart met een project om beginnende leraren voor het onderwijs te behouden. Projectleider dr. Michelle Helms-Lorenz: “Veel beginnende leraren voelen zich overbelast: ze worden na hun opleiding direct in het diepe gegooid. Daarom ontwikkelen we samen met scholen een inwerktraject om leraren in het voortgezet onderwijs een goede start in het beroep te geven.”


Leestijd: 1 minuut

“We hopen dat er ongeveer zeventig scholen mee gaan doen aan het project. Een groep scholen gaat aan de slag met het speciale inwerktraject, een andere is de controlegroep. We volgen de beginnende leraren gedurende drie jaar, zodat we kunnen vergelijken en meten of het inwerktraject inderdaad leidt tot het behoud van meer leraren voor het beroep. Scholen die meedoen plukken gemakkelijk de vruchten van het
onderzoek: ze lopen voorop als het gaat om het behouden van beginnende docenten voor de school.”

Een maatregel in het programma is bijvoorbeeld dat de beginnende leraren extra begeleiding krijgen van ervaren collega’s. De werklast loopt geleidelijk op. Ook gaan ze eerst aan het werk in niet al te moeilijke klassen.

Veel scholen hebben zich al aangemeld om mee te doen aan het project, maar er is nog ruimte voor een aantal extra deelnemers. Scholen met interesse kunnen daarvoor contact opnemen met het UOCG.


Het Universitair Onderwijscentrum Groningen is het onderwijskundig expertisecentrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Het leidt eerstegraadsleraren op en doet wetenschappelijk onderzoek op onderwijskundig gebied. Daarnaast verzorgt het UOCG de kwaliteitszorg van het onderwijs en werkt het aan innovatie van het universitair onderwijs met ICT.