Volgens König is het de laatste tijd erg stil. “Dat is nooit een goed teken”, zegt hij in het Dagblad.
Vorig jaar meldde RTV Noord dat er plannen waren voor een lijndienst tussen de Eemshaven en Edinburgh. De Schotse rederij TEC Farragon zou de veerdienst gaan uitvoeren. Het bedrijf wilde op die manier de lange files in het Engelse Dover willen omzeilen. Daar rekende men op door de Brexit.
De plannen voor de veerdienst leken in een vergevorderd stadium. Zou zou de boot aanvankelijk al in oktober gaan varen. De eerste vaart werd vervolgens uitgesteld naar april dit jaar. Maar sinds februari is het vooral heel stil.
Volgens König is er vorig jaar wel een aanvraag voor een ferry binnengekomen, maar is er nog geen broodnodige simulatie geweest om te kijken hoe de veerboot veilig kan worden ontvangen. Een andere reden is mogelijk de onenigheid binnen TEC Farragon. De toenmalige directeur is eind vorig jaar opgestapt. De nieuwe directeur is niet bereikbaar.
Innovatie
Veerboot tussen Edinburgh en Eemshaven komt er waarschijnlijk niet
De een veerboot tussen de Eemshaven en het Schotse Rosyth, bij Edinburgh, komt er zeer waarschijnlijk niet. In het Dagblad van het Noorden laat Cas König, directeur van Groningen Seaports, weten dat het plan van de baan lijkt.
Leestijd: 1 minuut