Burgers beschouwen internet als een steeds belangrijker kanaal voor communicatie en dienstverlening. De gemeente Groningen stelt dan ook hoge eisen aan de kwaliteit en de toegankelijkheid van de gemeentesite (Visie op publieke dienstverlening 2014).
Informatie makkelijker te vinden
Op de vernieuwde website zijn de teksten van de meest gezochte pagina’s herschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google. Daardoor is veel informatie eenvoudiger te vinden en beter te begrijpen.
Om bezoekers makkelijker hun weg op de nieuwe site te laten vinden, zijn de menu’s en de pagina’s op de site opgebouwd op basis van een analyse van het bezoekersgedrag. Veelgezochte pagina’s komen bovenaan te staan, minder populaire informatie vindt men met de zoekmachine.
Verbeterde vormgeving
De verbeterde vormgeving van de website, in de nieuwe gemeentehuisstijl, springt het meest in het oog. Het ontwerp van de website is flexibel. Het blijft mogelijk om (delen van) de website aan te passen en hierdoor de gebruikers-vriendelijkheid steeds verder te verbeteren.
Eén loket
Omdat gebleken is, dat het voor bezoekers niet altijd duidelijk is waar ze informatie en digitale formulieren kunnen vinden, zijn het eLoket.groningen.nl en de stadsgids.groningen.nl samengebracht op gemeente.groningen.nl. Alle informatie, producten en digitale formulieren van de gemeente Groningen zijn vanaf nu te vinden op de vernieuwde website.
De gemeente Groningen wil haar digitale dienstverlening in de nabije toekomst verder verbeteren om de burgers nog beter te bedienen. Zo wordt gewerkt aan ‘Mijn loket’. Dit is een digitaal loket waar iedere burger, naast het aanvragen van producten, ook de status van lopende aanvragen kan volgen.