ENC-Track, het eerste post-paid managementsysteem ter wereld
Soms zit de concurrentie niet bepaald te wachten op een innovatie. Bij Datema –wereldberoemd bij iedereen met zeebenen- weten ze er alles van. Het in 1955 opgerichte bedrijf uit Delfzijl maakte naam als leverancier van scheepskaarten op papier. Maar ook op het gebied van Electronic Nautical Charts (ENC) is Datema een grote jongen. En op dat gebied bedacht het bedrijf een kostenbesparende en veiligheidsverhogende innovatie: ENC-Track, het eerste post-paid management systeem ter wereld.
Bij bestaande conventionele chart management systemen, moet voorafgaande aan een reis worden bepaald welke route gevaren gaat worden en welke ENC’s daarvoor nog moeten worden aangeschaft. Pas na ontvangst van de benodigde codes kunnen de ENC’s gebruikt worden.
Dat moest anders, vonden ze bij Datema. Schippers krijgen de beschikking over een volledige wereld-set ENC’s, waarna een tracker bijhoudt welke gebruikt worden –en alleen dáárvoor moet betaald worden. Schippers hebben bovendien in noodsituaties de beschikking over alle ENC’s, en kunnen daardoor moeiteloos de koers verleggen. En da’s ook nog eens veiliger.
De Nederlandse innovatie riep echter weerstand op bij United Kingdom Hydrographic Office, lid van een overkoepelende club van kaartproducenten. ‘Zij hebben allerlei systemen van betaling vooraf op de markt gezet, terwijl wij klanten juist achteraf laten betalen. Ze proberen hun markt te beschermen,’ zegt Ronald de Boer van Datema. ‘Het gevolg is een harde strijd met allerlei instanties om fiat te krijgen, want in contracten van leveranciers staat in de kleine lettertjes dat vooraf voor kaarten betaald moet worden. Daarom is het ze gelukt ons voorlopig op hold te zetten.’
Dat betekent niet dat ze stilzitten in Delfzijl. ‘We hebben een aantal trials bij klanten lopen, en die zijn razend enthousiast. We kunnen niet wachten om commercieel los te gaan. Want ja, het voelt allemaal alsof je het ei van Columbus hebt bedacht, maar de markt niet op mag omdat anderen er niet aan willen. Maar het gaat er van komen, want de overige kaartenleveranciers zien in dat het een ideaal distributiemodel is.’
Groen piepschuim
Een deskundige jury riep Synbra Technology uit Etten-Leur uit tot de meest succesvolle en innovatieve onderneming. Jan Noordegraaf veroverde de 1e plek met zijn ‘groene piepschuim’. Dit is biologisch afbreekbaar piepschuim, gemaakt van suikerriet of cassavezetmeel. Het is voorzien van een groen kleurtje om het ‘groene’ gehalte van de innovatie extra te benadrukken. Hiermee wordt een compleet nieuwe richting ingezet, met een groen alternatief voor verpakkingsmaterialen waarvoor olie als grondstof wordt gebruikt. Biofoam zorgt voor zeventig procent minder uitstoot van CO2.
Succesvolle innovaties
De jury keek naar de originaliteit, impact, omzetpotentie en de mate van bescherming van de innovatie. De jury bestaat uit Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD), Bart Stomphorst (investeerder en medeoprichter van Sandd), Joris Craandijk (partner van Innovativepartners en de bedenker van de beertender) en Arjan Kors (hoofdredacteur Bizz). De bekendmaking van de vijfde MKB Innovatie Top 100 vond plaats op de High Tech Campus in Eindhoven. De winnaar werd gehuldigd door demissionair Minister Jan Kees de Jager (Financiën). Alle 100 genomineerde bedrijven hebben succesvolle innovaties doorgevoerd op het gebied van product, dienst, proces of organisatie. Met de realisatie van deze vernieuwingen hebben ondernemers hun omzet verhoogd, hun voortbestaan zeker gesteld of bestaande producten verbeterd.
Toe in staat
Aan de MKB Innovatie Top 100 is bewust geen prijs verbonden. De kracht van het initiatief is te laten zien waartoe het MKB toe in staat is. De 100 bedrijven en hun innovaties zijn vanaf 26 mei 2010 te vinden op www.syntens.nl/innovatietop100. Ook staan daar videoreportages over aansprekende innovaties uit de ranglijst.
Innovatie
Vier Groningse bedrijven in vijfde nationale MKB Innovatie Top 100 ; Datema Delfzijl B.V. uit Delfzijl op plaats 6
Leestijd: 3 minuten