Innovatie

Waardering voor ondernemersklimaat in Groningen neemt wat toe, aldus Benchmark Ministerie EZ

De ondernemers uit de stad waarderen het ondernemersklimaat in Groningen iets hoger dan twee jaar geleden. Op de meeste onderdelen scoort de gemeente Groningen gelijk of beter dan tijdens de tussenmeting. Het rapportcijfer is gestegen van een 5.8 in 2005 naar een 6.7 in 2007 en een 6.8 in 2009.


Leestijd: 1 minuut

Daarmee is Groningen meegegaan met het landelijke gemiddelde. Een en ander meldt de gemeente Groningen. Als onderdeel van het Grotestedenbeleid (GSB) heeft het Ministerie van Economische Zaken voor de laatste keer gekeken naar de waardering van ondernemers voor het ondernemersklimaat in de steden van de G31. Ook de inspanningen die gemeenten plegen om dit klimaat te optimaliseren, worden gemeten. Het doel van het onderzoek is dat gemeenten een goed beeld krijgen van het oordeel en de verwachtingen van ondernemers. Met de benchmark leren gemeenten van elkaars aanpak.

De benchmark bestaat onder andere uit enquêtes onder ruim 5.700 ondernemers en managers, interviews met de steden en gesprekken met betrokkenen uit het gemeentelijke economische veld.

Groningen laat met dit eindresultaat een goede score zien, vindt de gemeente Groningen. Op de meeste onderdelen heeft de gemeente Groningen gelijk of beter gepresteerd dan de andere steden van de G31. De gemeente Groningen scoort opvallend goed op onderdelen als de tijdsduur voor het aanvragen van bouw- milieu- en parkeervergunningen. Maar ook de interne afstemming bij een vergunning aanvraag en de communicatie met een bedrijf bij een vergunning aanvraag lopen goed. Daarnaast scoort de gemeente ook goed op het gebied van startersbeleid, arbeidsmarktbeleid, toeristisch beleid en bij het ontwikkelen van bedrijfslocaties.

Deze goede resultaten wil de gemeente ook de komende jaren op niveau houden en verder verbeteren. Het economisch beleidsplan van de gemeente Groningen ‘G-Kracht’, zet onder andere stevig in op accountmanagement waarin de vraag van de ondernemer centraal staat. Door actief bij bedrijven op bezoek te gaan en een gemeentebrede dienstverlening aan te bieden, moet het contact met ondernemers steeds beter worden en daarmee bij dragen aan een nog beter ondernemersklimaat.