In 2009 zijn bij de aanbesteding voor Hulp bij het Huishouden door de gemeente Groningen bepalingen opgenomen over het vervullen van vacatures bij de inschrijvende partijen.
Axxicom, De Nieuwe Zorg Thuis, Thuiszorg Groningen, Thuiszorg Service Nederland, ZINN en Zorgkompas werden per 1 januari 2010 gecontracteerd. De bepalingen werden vastgelegd in het zogenaamde Social Return. Hierdoor werden de zorgaanbieders verplicht de vacatures binnen hun instellingen in te vullen door mensen met een uitkering of een Wsw-baan. Maar ook werd afgesproken dat zij leer/werkplekken en ervaringsplaatsen zouden aanbieden.
Er zijn veel gezamenlijke inspanningen verricht om dit resultaat te bereiken. Zo is de banenmarkt Thuiszorg, de Week van de zorg, Speedmeet Thuiszorg en de Poolvorming Thuiszorg georganiseerd. Ook is er aandacht besteed aan het verbeteren van het imago van werken in de zorg. Daarnaast is er voorlichting gegeven aan werkcoaches en consulenten die mensen naar werk bemiddelen.
Het effect van de inspanningen blijkt er niet alleen voor de korte termijn te zijn. Van de 478 mensen die zo werk kregen zijn er nu nog 347 in dienst van de zorgaanbieders. Dit is bijna 73%.
Hiermee is uitvoering gegeven aan een initiatiefvoorstel van de Raad en het college van burgemeester en wethouders van Groningen is tevreden over dit resultaat. Alle reden om vol vertrouwen door te gaan met Social Return: mensen met een uitkering werk(ervaring) aanbieden bij de zorgaanbieders van Hulp bij het Huishouden.