Innovatie

Wethouder Carine Bloemhoff: “Over tien jaar is impact ondernemen het nieuwe normaal”

Steeds meer ondernemers met idealen in Groningen proberen een steentje bij te dragen aan een betere samenleving. Dat kan door grote of hele kleine initiatieven. “Impact ondernemen”, zo wordt dit streven wel genoemd. Volgens de Groningse wethouder Carine Bloemhoff (PvdA) begint dit zo’n vlucht te nemen, dat impact ondernemen over ten jaar het nieuwe normaal zal zijn geworden. De wethouder zegt dit in een interview met de website van Northern Knowledge.


Leestijd: 2 minuten

Wethouder Carine Bloemhoff: “Over tien jaar is impact ondernemen het nieuwe normaal”
Wethouder Carine Bloemhoff: “Over tien jaar is impact ondernemen het nieuwe normaal”

Daarin geeft ze een toelichting op het beleid van de gemeente Groningen om het impact ondernemen te bevorderen, onder meer dankzij een “City Deal”.

In maart werd bekend dat de Gemeente Groningen, Impact Noord en de Hanzehogeschool een City Deal hebben ondertekend om impact ondernemen te bevorderen. Kunt u ons uitleggen wat de City Deal inhoudt?

“Jazeker. Het Rijk kent meerdere City Deals, bedoeld om bepaalde thema’s verder te brengen. Zo ook de City Deal Impact Ondernemen. Dit geeft meteen aan dat het Rijk impact ondernemen hoog op de agenda heeft staan. De City Deal Impact Ondernemen is een landelijk programma, geïnitieerd door zeventig partners met vertegenwoordigers vanuit drie ministeries, twaalf gemeenten, kennisinstellingen en bedrijven. Met de City Deal Impact Ondernemen wil het Rijk impact ondernemen stimuleren in al haar facetten.

De City Deal Impact Ondernemen kent drie pijlers:

  • Het stimuleren van een integraal impact inkoopbeleid; ofwel gecoördineerd meer doen met impact ondernemers
  • Het stimuleren van impact ondernemen in de regio an sich
  • Het beter beschikbaar maken van investeringsinstrumenten vanuit de markt voor deze groep ondernemers

In de praktijk betekent dit dat we op landelijk niveau ervaringen met elkaar uitwisselen en leren van elkaar. Daarbij heeft de City Deal ook een belangrijke netwerkfunctie.”

Dat klinkt als een mooi initiatief. Wat doet de Gemeente Groningen zelf al?

“De Gemeente Groningen levert met name een bijdrage aan de eerste twee pijlers. Al in 2019 hebben wij een actieplan Impact Ondernemen opgesteld. Dit deden wij omdat we weliswaar de ambitie hadden om impact ondernemen te stimuleren, maar ook moesten concluderen dat ondernemers aangaande dit thema eigenlijk nog niet echt goed bij ons terecht konden.

Daarop hebben we één aanspreekpunt voor impact ondernemen ingericht. Hier kunnen ondernemers terecht met hun idealen en bekijken we samen hoe we hier business uit kunnen halen. Ook faciliteren we ondernemers die best hun bijdrage aan de maatschappij willen leveren, maar niet zo goed weten waar ze moeten beginnen. Voor die ondernemers is er ‘Omarm Groningen; Platform tegen armoede’. Dit platform is een initiatief van de Gemeente Groningen en haar ondernemers en verbindt ondernemend Groningen met partijen die al actief zijn voor mensen in armoede. Op ‘Omarm Groningen’ koppelen we vraag en aanbod hierin.

Daarbij hebben we ons inkoopbeleid enigszins aangepast. De gemeente werkt al enige tijd met het concept ‘social return’. Inmiddels kijken we hierbij ook scherp naar de impact die een inschrijver genereert en kopen we zodoende nadrukkelijker in bij sociale ondernemers.

Tot slot, om impact ondernemen concreet meetbaar te maken heeft de gemeente in samenwerking met vier lectoraten van de Hanzehogeschool en mkb-bedrijven een impact tool ontwikkeld waarmee ondernemingen een beeld krijgen van hun impact-maturiteitsniveau. Een interessante zet, want de discussie over wanneer je nou precies impact ondernemer bent leeft volop.

Voor het vervolg en het volledige verhaal: klik hier.