Nieuws

Commentaar: In één uur van Amsterdam naar Groningen - eerst een droom, straks werkelijkheid?

In iets meer dan een uur in de trein van Amsterdam naar Groningen – of andersom. Enkele jaren geleden leek dat nog een fantasie voor luchtfietsers. Maar de kans dat er werkelijk zo'n snelle verbinding komt dankzij een nieuwe treinverbinding, de Lelylijn, begint steeds groter te worden.


Leestijd: 2 minuten

Europees Parlement maakt subsidies voor Lelylijn mogelijk
Europees Parlement maakt subsidies voor Lelylijn mogelijk

De Lelylijn is de beoogde, nieuwe spoorverbinding tussen Groningen/Leeuwarden, Drachten, Heerenveen, Emmeloord, Lelystad en uiteindelijk Amsterdam. De verwachting is dat de reistijd dankzij een maximumsnelheid van 200 km per uur iets meer dan één uur is, wat ongeveer 60 minuten sneller is dan in de huidige situatie.

Tot nu toe waren het vooral noordelijke politici die ijverden voor die nieuwe lijn. Vanuit de Randstad en Den Haag werden ze goedwillend maar wat meewarig bekeken.

Maar de tijden veranderen snel. Het kabinet heeft miljarden beschikbaar om te investeren in de toekomst van Nederland en sindsdien zijn er tal van suggesties voor de vraag wat het beste is voor Nederland. En één zo’n suggestie is de Lelylijn.

Volgens voorstanders is het nu namelijk niet meer een puur noordelijk belang dat zo’n snelle lijn er komt, maar een Néderlands belang. In de Randstad is steeds minder ruimte voor woningbouw. En dankzij zo’n snelle verbinding is het straks prima werken in de Randstad, en wonen in het Noorden. Zeker als je niet meer iedere dag op kantoor hoeft te zijn.

Daar komt bij dat er in maart verkiezingen zijn voor de Tweede Kamer. Daarop vooruit lopend zijn de politieke partijen nu bezig verkiezingsprogramma’s op te stellen. En diverse partijen hebben al aangegeven dat zij de Lelylijn in hun programma willen opnemen, waaronder PvdA en ChristenUnie.

Als je de opiniepeilingen volgt, ziet het er naar uit dat de VVD straks een van de grootste partijen zal worden, en daarom redelijke kans maakt om na de verkiezingen in het kabinet te komen.

Dan is het wel een belangrijk nieuw feit dat de VVD sinds gisteren ook voorstander is van een Lelylijn. VVD Statenlid in Friesland Dirk Pool Twitterde gisteren: “De @VVD gaat haar conceptverkiezingsprogramma aanpassen en de @lelylijn er in opnemen! Alle mensen die meedachten en steunden, hartelijk bedankt!”

Dat betekent dat zich nu een grote meerderheid aftekent in een volgend kabinet voor de aanleg van de Lelylijn.

Dat lijkt dus prachtig nieuws voor Groningen, samen met de ambitieuze plannen voor een waterstof-economie waar Groningen ook een belangrijke rol in zal spelen, mede dankzij de gasleidingen van Gasunie. Toch is er wel één serieuze bedenking. Want we moeten in het Noorden niet het kind met het badwater weg gaan gooien en er voor waken dat de kern van wat het Noorden tot het Noorden en Groningen tot Groningen maakt, behouden blijft: namelijk ook ruimte, natuur en zuurstof.

We hebben dus niet alleen belang bij slimme ontwerpers van trein-trajecten maar straks ook aan top-planologen die nieuwe huizen zo kunnen plannen dat het prachtige open landschap, de rust en de ruimte zo veel mogelijk bewaard blijven hier. De Lelylijn kan geweldig zijn, maar we moeten wel extreem zuinig zijn op onze ruimte en het landschap.