Nieuws

Diepenring wordt groen visitekaartje, maar hoe moet het gefinancierd?

De diepenring als visitekaartje voor de stad: volop ruimte voor groen, recreatie, en minder auto’s. Al jaren wordt er nagedacht over het verwezenlijken hiervan, en sinds 2021 ligt er een voorstel van de gemeenteraad. Maar aan financiën ontbreekt het nog.


Leestijd: 1 minuut

Het raadsvoorstel uit 2021 werd destijds aangenomen. Sindsdien wordt er op verschillende plekken aan de ‘verblijfskwaliteit’ gewerkt. Zo is de kade bij de Kattenbrug verlaagd, zijn er parkeerplaatsen weggehaald en wordt er gewerkt aan de aanleg van Dudok aan het Diep. 

Toch is er nog geen sprake van een ‘alomvattende aanpak’, schrijft het college van burgemeesters en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. 

De Diepenring moet in de toekomst zowel een bestemming op zich worden, als een schakel tussen woonwijken en nieuwe delen van de stad. Fietsers en voetgangers moeten meer de ruimte krijgen en daarnaast moet er aandacht zijn voor groen en klimaatadaptatie. Op dit moment wordt het gebied nog te veel overheerst door verkeer, met veel bus- en autoroutes naar parkeergarages.  

Het doel is dus om de Diepenring te veranderen in een plek waar ruimte is voor ondernemen, wonen, werken, recreëren en verblijven. Maar, de gemeentefinanciën van de gemeente staan volgens de brief onder druk vanaf 2026. Daarom wordt het omtoveren van de Diepenring verdeeld in fases. 

“De aanpak als totaal is in meerdere opzichten een uitdaging, (vooral) ook financieel”, schrijft het college. “Immers, er is nog niet voorzien in een (deel-)budget voor de aanpak van de Diepenring.” Voor sommige gedeelten de financiering al wel (deels) rond, zoals Dudok aan het Diep, Damsterplein,(deels) Oosterkade en bijvoorbeeld de Kattenbrug en omgeving. “De druk op de gemeentefinanciën vanaf 2026 maakt daadwerkelijke uitvoering van projecten onzeker.”

Het college hoopt in het eerste kwartaal van 2025 met duidelijkere plannen te komen.