Nieuws
Duits vervoersbedrijf wil lijn Groningen-Oldenburg gaan exploiteren
Leestijd: 1 minuut
Dat heeft directeur M. Meyer dinsdag bevestigd. Begin 2002 zouden er weer treinen moeten rijden op het traject. Nordwestbahn mikt in eerste instantie op zeven ritten en 250 reizigers per dag.Het bericht is in Duitsland positief ontvangen: de Nordwestbahn heeft op andere trajecten van zich doen spreken. Tussen Oldenburg en Osnabrück, een andere lijn die de vervoerder exploiteert, is het aantal passagiers binnen een jaar bijna verdubbeld. Het bedrijf schrijft het succes toe aan de moderne, comfortabele treinen en de perfecte reistijden. Nordwestbahn exploiteert ook de treinverbindingen met Wilhelmshaven, Bremerhaven en Esens.Als de nieuwe vervoersmaatschappij ook tussen Groningen en Oldenburg gaat rijden, komt er mogelijk een einde aan het noodlijdende bestaan van de spoorverbinding tussen de twee universiteitssteden. De verbinding is jarenlang verwaarloosd door de Deutsche Bahn, die maar een paar treinen per dag liet rijden. Wegens de slechte kwaliteit van het baanvak tussen Nieuweschans en Weener rijden er al een hele tijd geen treinen meer. Het verwaarloosde traject wordt op verzoek van Nederlandse en Duitse overheden op dit moment opgeknapt voor zo’n 35 miljoen gulden en zal in december weer in gebruik kunnen worden genomen.Het vervoer op het traject Nieuweschans-Groningen wordt momenteel door het Nederlandse NoordNed verzorgd. Plaatsvervangend directeur G. van der Bij bevestigt dat er contact met Nordwestbahn is geweest over de exploitatie van het baanvak. In augustus gaan de twee bedrijven verder praten over de concrete invulling van de afspraken.Nordwestbahn is een jong bedrijf met 120 medewerkers en 30 eigen treinstellen. Het bedrijf kan gezien worden als het Nederlandse equivalent van NoordNed.