Nieuws

FNV: ‘schokkend’ veiligheidsrisico voor Groningse reizigers Qbuzz

Buschauffeurs en reizigers van Qbuzz in Groningen en Drenthe lopen volgens vakbond FNV een veiligheidsrisico. Reden: het communicatiesysteem waarmee in geval van nood de meldkamer kan worden ingeseind, werkt vaak niet naar behoren. “Op het moment dat het systeem, de IVU-box, uitvalt, kan de chauffeur niemand bereiken, en is zelf ook niet bereikbaar. Er is sprake van een onveilige situatie”, zegt Edwin Kuijper, bestuurder FNV Streekvervoer.


Leestijd: 1 minuut

Volgens de vakbond blijkt uit een enquête dat 97 procent van de chauffeurs weleens problemen met het systeem heeft gehad. “Schokkende cijfers”, zegt Kuijper. “Wij vinden dit onaanvaardbaar. Er is een groot probleem als het gaat om de communicatie.”

Volgens FNV kunnen passagiers ook niet in- en uitchecken als het systeem plat ligt. Dat leidt tot vertragingen en boosheid richting de chauffeur. “Je bent er tijdens het rijden dan toch mee bezig, dat leidt af, want je moet in de bus niet bezig zijn met schermpjes, maar op de weg letten”, zegt chauffeur Henri Seubers uit Emmen. Henk Rozema, chauffeur in Groningen, vult aan: “Qbuzz heeft 1 minuut gereserveerd voor het in- en uitstappen bij een halte. Dat is al veel te krap, laat staan als er problemen zijn met het in- en uitchecken.”

Brandbrief naar provincies

FNV wil dat Qbuzz het probleem met het communicatiesysteem zo snel mogelijk oplost. De vakbond gaat vanwege de ernst van de situatie een brandbrief sturen aan de provincies Drenthe en Groningen om deze te informeren over de gevaarlijke situatie. De provincies zijn de opdrachtgever en dus uiteindelijk ook eindverantwoordelijken.

Arbeidsinspectie

Het probleem met het communicatiesysteem bij Qbuzz lijkt op de problemen die de Nationale Politie had met hun communicatiesysteem ‘C2000’. Daar heeft uiteindelijk de Arbeidsinspectie ingegrepen. FNV wil ook in deze zaak de inspectie inschakelen. ‘Dat is inderdaad een zwaar middel’, erkent Kuiper. “Maar het gaat om de veiligheid van mensen. Daar kun je simpelweg nooit te weinig voor doen. Wij vinden dan ook dat Qbuzz hier snel actie op moet nemen in het belang van haar medewerkers.”