Vandaag, vrijdag vindt de grote finale van de actie ‘538 voor War Child’ plaats in Groningen. Bedrijven, organisatie en verenigingen zijn opgeroepen om in actie te komen. Daarbij kon Marketing Groningen niet achter blijven, zo vond deze organisatie. Daarom is er een bijzondere inzamelingsactie bedacht: Typisch Gronings. Onder dit motto zijn er drie activiteiten: Martinitoren beklimmen, Groninger koekhappen of een kop koffie of thee drinken voor War Child. De deelnemer bepaalt zelf hoeveel geld deze activiteiten hen waard zijn. De gehele opbrengst gaat naar het goede doel.
Wat is er te doen
Op vrijdag 16 maart staat er een stand klaar van 12:00 uur tot 17:00 uur voor de deur van het informatiecentrum op de Grote Markt. Hier kunnen bezoekers zich aanmelden voor de activiteiten. De eerste activiteit is de Martinitoren beklimmen voor War Child. Een kaartje kost minimaal 3 euro per persoon (2 euro voor kinderen). Groninger koekhappen en een kopje koffie of thee kan men doen voor minimaal 1 euro. Bezoekers wordt gevraagd flink in de buidel te tasten voor het goede doel: zij bepalen zelf wat ze de activiteit waard vinden. De koffie en thee is volledig gesponsord door ’t Feithhuis. De Groningse koeken zijn volledig gesponsord door bakkerij Crebas. Op deze manier komt de volledig opbrengst van deze actie ten goede aan War Child.
Het doel
De actie ‘538 voor War Child’ heeft slechts één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor het faciliteren van onderwijs voor oorlogskinderen in (voormalige) oorlogsgebieden. Er zijn op het moment 28 miljoen oorlogskinderen die nog nooit een leraar hebben gezien. Dit omdat ze in mijnen werken, kindsoldaat zijn, niet durven of op de vlucht zijn. Met slechts 12 euro is een oorlogskind geholpen om naar school te kunnen.