Nieuws

Groningse Brand Creatives: “Juist onze noordelijke mentaliteit wordt gewaardeerd”

Remia, Gouda’s Glorie, Basic Fit, UGGS. De meeste merken waar het Groningse reclamebureau Brand Creatives voor werkt, hebben hun hoofdkantoor in het Westen. En toch zitten oprichter en CEO Benn Bus en dertien consorten nog altijd in Groningen. In het Hitachi Stadion om precies te zijn. Verkassen naar de Randstad? Mooi niet.  “Juist onze noordelijke, nuchtere aanpak en hands on-mentaliteit wordt gewaardeerd.”


Leestijd: 3 minuten

Eerlijk is eerlijk, zeker in de beginjaren van Brand Creatives heeft Benn Bus (31) een aantal keren serieus overwogen om Groningen te verruilen voor het Westen van het land. “Omdat de meeste van onze klanten daar zitten, voelde het toch wel logisch om ook die kant op te gaan. Maar de gedachte dat de afstand geen hindernis hoeft te zijn, won het elke keer weer. Bovendien, ik woon en leef hier graag, dus waarom zou ik?”

Het was en blijft dus Groningen voor Benn Bus, die al op zijn 15e bij het stad-Groningse Chris Russell kennis maakte met de reclamewereld. Hij werkte er zes jaar, om vervolgens op zijn 21e voor zichzelf te beginnen. “Ik was jong, had niets te verliezen, en liep gen enkel risico, dus dacht: waarom niet? Want ik wist heel duidelijk wat ik wilde: een bureau waarin het niet zozeer draait om het grote geld, maar vooral om creativiteit.”

Landelijke speler

En hoe cliché het ook mag klinken: vanuit zijn studentenkamertje in de stad haalde Bus, na flink wat geduld en lobbywerk, zijn eerste grote klant binnen, CoolCat. Daarna ging het snel: “Door CoolCat, toentertijd een grote landelijke speler, is het balletje snel gaan rollen, en volgden al gauw bekende merken als BNN/VARA en Ecco, en later ook bijvoorbeeld Gouda’s Glorie, Rivièra Maison, Scapino, UGG, Ziengs en Remia.”

Niet lullen maar poetsen

Inderdaad, veelal landelijke spelers met ook nog vaak hun hoofdkantoor in het Westen van het land. Waarom ze dan toch bij een Groningse partij als Brand Creatives uitkomen? Volgens Bus heeft dat onder andere te maken met de noordelijke werkmentaliteit. Niet lullen maar poetsen. En: handen uit de mouwen. “In het Noorden zijn we lekker nuchter, weten we van aanpakken. In het Westen gaat het er toch vaak anders aan toe, met een meeting hier, en een sessietje daar. Wij zijn hier niet zo van het lullen, laat ons maar doén.” Lachend: “Neem een term als ‘hands on mentaliteit. In het Westen wordt zo’n term bedacht, maar hier laten we zien wat ermee bedoeld wordt. Niet voor niets is onze slogan: het bureau dat werkt.”

Creatief talent

Los van die werkmentaliteit en noordelijke nuchterheid heeft Groningen nóg een plus: de hoeveelheid creatief talent dat hier rondloopt. Met dank aan onder andere kunstacademie Minerva. Toch ziet Bus tot zijn spijt dat nog steeds veel van die talenten wegtrekken naar de Randstad.  Doodzonde en vooral ook onnodig vindt hij. “Want niet alleen in Amsterdam gebeurt het, maar óók hier. Het niveau in Groningen is hoog, en dat willen mensen nogal eens vergeten.”

Afstand is geen drempel meer

Hoe vervelend ook, de hele coronacrisis heeft toch ook een voordeel gehad: de term ‘afstand’ is geen argument meer, nu de meeste overleggen en meetings toch al online plaatsvinden. “Ik heb het altijd een sport gevonden om te bewijzen dat ‘afstand’ geen drempel hoeft te zijn, en gelukkig lijken meeste mensen daar nu ook wel van overtuigd. Of een klant nu om de hoek zit, of een paar honderd kilometer verderop: het maakt dankzij de online mogelijkheden allemaal niet meer uit.”

Full service

De komende jaren wil Bus met zijn Brand Creatives verder groeien. In omzet, in klanten, personeelsleden, maar vooral ook in de breedte. “We hebben onlangs een fotostudio geopend, waarmee we nu alles onder één dak hebben. Fotografie, film, package design, noem maar op: we bieden het hele pakket.” Full service dus, met op snelle termijn ook tv-commercials. En sinds kort ook kleding, voegt Bus toe. “We hebben onlangs een speciale kledinglijn gelanceerd, met ontwerpen van twee van onze eigen medewerkers, Hanneke en Sanneke”, vertelt de ondernemer. Het doel? Aandacht voor jong talent, en hen een podium bieden. Een deel van de opbrengst gaat dan ook naar initiatieven gericht op ontwikkeling van creatief talent.