Wie voor het Groningse uitzendbureau Making Connections werkt, komt op de meest exclusieve plekken terecht. Bij de Dutch Grand Prix bijvoorbeeld, waar het zomaar kan zijn dat je een biertje tapt voor Max Verstappen; bij TEFAF in Maastricht, waar juwelen van miljoenen euro’s tentoon worden gesteld; of op de VIP-afdeling van Schiphol, waar ’s werelds grootste artiesten, en misschien wel de koning, wachten op hun vlucht.
Al tijdens haar afstuderen zat Esmée Wesselink vol met ideeën hoe het anders kon, in de wereld van hospitality en casting. Bij andere casting- en uitzendbureaus zag ze hoe mensen soms al na één kort telefoontje op de werkvloer stonden, zonder te weten of diegene betrouwbaar was. “Dat wilde ik anders doen. Meer persoonlijk contact, de mensen die voor je willen werken echt even leren kennen.” Dus richtte ze, als pas afgestudeerde twintiger, haar eigen hospitality agency op.
Leukste van Noord-Nederland
Dat is nu negen jaar geleden. “In het begin wilde ik gewoon het leukste hospitality agency van Noord-Nederland zijn, maar in de loop van de tijd heb ik mijn ambities omhoog bijgesteld.” Want Making Connections voorziet tegenwoordig niet alleen het Noorden, maar heel Nederland van personeel. “We hebben een pool van zo’n vijfhonderd medewerkers, met name studenten, op verschillende plekken in Nederland. Zij kunnen zich via een app aanmelden voor verschillende shifts. De ene keer leveren we vijf medewerkers, de andere keer 180.”
A-locaties
De medewerkers worden niet zomaar uitgezonden naar de eerste de beste borrel. “Onze focus ligt echt op het premium-segment, op A-locaties”, zegt Wesselink. “We hebben een brede mix opdrachtgevers. Denk aan high-endmerken, hotels en evenementen zoals de Dutch Grand Prix, het golftoernooi KLM Open, of Delfsail. Er zijn gastvrouw- of gastheerklussen, waarbij onze medewerkers de gasten verwelkomen, maar het kan ook zijn dat je het perfecte biertje moet tappen voor een Skybox bij FC Groningen. Of dat je serveert bij een chique diner in het Rijksmuseum. Het leuke is: het is heel uiteenlopend.”
Servicegerichtheid en klantvriendelijk staan daarbij hoog in het vaandel, een tandje meer dan bij andere uitzendbureaus, durft Wesselink wel te stellen. “Wij leveren representatieve, energieke en servicegerichte mensen.” Daarom vindt Wesselink het ook zo belangrijk om veel aandacht te besteden aan het proces van mensen aannemen. “Gastvrijheid is niet iets wat je makkelijk aanleert. Daarom letten we daar op bij sollicitanten.” Maar het allerbelangrijkst vindt Wesselink het dat sollicitanten welwillend zijn om te leren. “We geven wekelijks horecatrainingen voor nieuwelingen, waar ze leren uitserveren, debarrasseren en waar ze bijgeschoold worden in de horeca-etiquette.”
Spannend
Het is soms een behoorlijke uitdaging om personeel op tijd op de juiste plek te krijgen. “Soms worden we gebeld, of we binnen twee dagen tien goede horecakrachten leveren voor een evenement. Dan voelen we de noodzaak om op tijd een team kwalitatieve medewerkers te vinden. Dat is best even spannend. Maar eigenlijk lukt het altijd, zegt Wesselink.
Het oorspronkelijke doel, de leukste hospitality agency van Noord-Nederland worden, is voor Wessselink ruimschoots vervuld. “Maar we willen zeker verder groeien, vooral in de rest van Nederland. Maar dan wel: duurzaam groeien, met kleine stappen vooruit. We willen dat wat we doen goed doen.”
Fotografie: Jan Buwalda
www.makingconnections.nl
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen. Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.




