Nieuws

Groningse studentenverenigingen vrezen voor voortbestaan

Studentenverenigingen in Groningen maken zich grote zorgen over de gevolgen van de bezuinigingen door het kabinet. Het kabinet kondigde tijdens Prinsjesdag aan een miljard te willen bezuinigen op onderwijs en onderzoek. De Groningse studentenverenigingen horen bij de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) die vreest voor het voortbestaan ten gevolge van die bezuinigingen.


Leestijd: 1 minuut

Wel accreditatie voor Albertus Magnus
Wel accreditatie voor Albertus Magnus

Het voortbestaan van alle studentenverenigingen komt in gevaar, zo schrijft de LKvV namens 49 verenigingen met ruim 47.000 leden. “Studenten die zich naast hun studie verder maatschappelijk ontwikkelen door commissiewerk of een bestuursjaar worden steeds meer ontmoedigd door toenemende financiële druk op het onderwijssysteem”, stelt de LKvV in een persverklaring. 

“Jezelf ontwikkelen naast je studie door het doen van commissies of een bestuursjaar is ontzettend belangrijk voor individuele studenten. Je doet ervaringen op die je niet verkrijgt in de schoolbanken. Juist dat aspect van jezelf willen ontwikkelen buiten uitsluitend je studie is waar een studentenvereniging op draait”, zegt Wouter Oldenhof, voorzitter van de LKvV. 

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) is ernstig bezorgd over de mogelijke effecten op het studieklimaat binnen de onderwijsinstellingen door de keiharde bezuinigingen van het kabinet, in het bijzonder de aangekondigde langstudeerboete.

Maatregelen zoals de langstudeerboete zorgen alleen maar voor nog hogere prestatiedruk. Hierdoor willen studenten minder tijd stoppen in zelfontplooiing. Bestuurs- en commissiewerk op verenigingen maar ook studie in het buitenland, stages, topsport, vrijwilligerswerk en bijbaantjes worden allemaal ontmoedigd. In het regeerprogramma schrijft het kabinet dat ze samen met studenten de ‘langstudeermaatregel’ willen uitwerken.

De LKvV verwacht dat studentenverenigingen worden betrokken in deze gesprekken. “Studentenverenigingen zijn onmisbaar deel van de Nederlandse onderwijscultuur. Bij beleid wat ons zo diep raakt, horen wij inspraak te hebben”.