Nieuws

Hectiek en topdrukte voor Promotiedagen: "Hier leef je al maanden naartoe"

Lampen worden opgehangen, vrachtwagens rijden af en aan, wandjes worden nog snel in de verf gezet. Het is deze dagen topdrukte in Martiniplaza, waar volgende week dinsdag en woensdag de 37e editie van de Promotiedagen plaatsvindt. Met rond de 500 deelnemers wordt het een van de grootste edities van de afgelopen jaren. “Mensen hebben na corona weer behoefte aan sociaal contact”, geeft organisator Michel Elzinga als mogelijke verklaring aan de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 2 minuten

Honderden mensen waren er afgelopen dagen in de weer. En ook deze vrijdagochtend wordt er nog volop gebouwd en geklust, vertelt de organisator. Vanuit zijn kantoor op de eerste verdieping heeft hij uitzicht op de beursvloer. “Ik zie mensen sjouwen met meubels, wandjes verven, podia opbouwen en vloeren leggen. Materialen worden uit een vrachtwagen getakeld.”

Het zijn niet alleen de 500 deelnemers die deze dagen in en uit lopen. Elzinga: “Wat dacht je van alle leveranciers? Alleen vanuit de organisatie gaat het om zo’n 70 partijen die deze dagen spullen en producten komen leveren.” En dan gaat het niet om enkele stuks, maar meteen om enorme aantallen. “Dus niet 1 beeldscherm, maar meteen 65.”

Enorm hectisch dus, zegt de organisator, zeker die laatste week. Hij maakt lange dagen: hij is de eerste die aanwezig is, en ook weer de laatste die vertrekt. “Superdruk, maar ook heel erg leuk. Dit is het moment waar je maanden naartoe leeft. En: na donderdag is het klaar. Ook dat zorgt ervoor dat het allemaal vol te houden is.”

Er zijn dit jaar rond de 500 deelnemers. Geen record (‘in de jaren 80 en 90 waren het er nog meer’), maar wel veel meer dan afgelopen jaren, en zelfs meer dan voor de pandemie. Een verklaring? Misschien heeft het wel met de nasleep van corona te maken, vermoedt Elzinga. “Ik krijg heel vaak de vraag: is een beurs nog wel van deze tijd? Meer dan ooit, denk ik. Corona heeft mensen laten inzien hoe waardevol persoonlijk contact is.”

Als een andere mogelijke verklaring noemt Elzinga de nieuwe opzet van de beurs, met elk jaar een specifiek thema. Dit jaar is dat de groene horizon, ofwel: duurzaamheid. Er zijn nieuwe pleinen rondom dit thema, zoals Hy North Plaza, een grote proeftuin en er is een programma rondom duurzaamheid. “Elke mkb-er heeft met duurzaamheid te maken, dit thema is helemaal van deze tijd.”

De Promotiedagen trekken traditiegetrouw rond de 15.000 bezoekers. Gezien de vele deelnemers zijn het er dit jaar misschien iets meer, zegt Elzinga. “Bezoekers trekken bezoekers, weten we uit ervaring. En ook het succes van vorig jaar zijn mensen nog niet vergeten.”