Het station wordt in razend tempo klaargestoomd voor de toekomst. Drie grote onderdelen staan centraal in deze monsterklus:
Einde kopstation – treinen gaan dóór
Een historische wijziging: Groningen verliest zijn status als kopstation. Nu moeten treinen nog keren, straks kunnen ze doorrijden. Vooral voor Arriva betekent dit een revolutie. De sporen worden aangepast zodat de stad straks een volwaardig doorkoppelstation is. Efficiënter, sneller, toekomstbestendig.
Nieuwe reizigerspassage
De huidige looproutes worden compleet omgegooid. Onder de sporen komt een ruime, moderne reizigerspassage die rechtstreeks aansluit op het monumentale stationsgebouw. Vanaf 13 juli kunnen reizigers hier gebruik van maken. Het is de nieuwe ruggengraat van het station – en zorgt ervoor dat oud en nieuw eindelijk samenkomen.
Busonderdoorgang schuift in
Eind mei wordt een belangrijke stap gezet: de nieuwe busonderdoorgang wordt op z’n plek geschoven. Deze tunnel gaat het busverkeer in de toekomst verbinden met het nieuwe busstation, dat achter het laatste treinperron komt te liggen. Om deze ingreep mogelijk te maken, werd eerder al de blauwe brug afgesloten. De tunnel zelf is pas in 2026 volledig operationeel, maar de basis wordt nu gelegd.
Reizigers moeten dus goed opletten, ruim van tevoren plannen en alternatieven overwegen. Want hoewel de werkzaamheden de mobiliteit op termijn flink verbeteren, is het de komende weken even slikken voor iedereen die op Groningen rekent als ov-knooppunt.
Foto: Siese Veenstra, voor Groningen Bereikbaar. Meer informatie: Groningen Bereikbaar.