Nieuws

Hulpverlening rondom Fremantle Highway verliep verwarrend

De hulpverlening rondom de brand aan boord van autoschip Fremantle Highway verliep op sommige momenten zo verwarrend dat betrokkenen zich afvragen of hulpdiensten in Noord-Nederland paraat zijn voor grote, nachtelijke reddingsoperaties als vorige jaar juli op de Noordzee boven Ameland.


Leestijd: 2 minuten

Archieffoto | Kustwacht
Archieffoto | Kustwacht

Dat meldt Dagblad van het Noorden op basis van een intern evaluatierapport van de reddingsoperatie, op basis van ervaringen van mensen van de Kustwacht, KNRM, reddingsheli’s, rederij Noordgat, Meldkamer Noord-Nederland, Veiligheidsregio Groningen en berger Multraship.

De hulpverlening bij de brand kwam laat op gang, onder andere doordat de bemanning van de boot zelf de situatie minder dreigend inschatte dan later bleek. Het autoschip meldde zich bij de Kustwacht met een brand waarvoor ze ‘geen assistentie’ nodig had.

Ruim twee uur na de eerste melding kwam een opgeroepen vliegtuig van de Kustwacht ter plaatse. Toen werd de omvang van de brand duidelijk, en werd een evacuatie opgezet.

Waar de bemanningsleden – in reddingsheli’s en per ambulance – moesten worden afgezet, wist even niemand. De piloot vloog richting het ziekenhuis van Leeuwarden, maar omdat de bemanningsleden nauwelijks verwondingen hadden, vond de meldkamer dat maar raar. De bestemming werd daarom vliegbasis in Leeuwarden, maar door miscommunicatie bij de Meldkamer en met het commandocentrum van de Kustwacht, werd het toch vliegveld Eelde.

Vliegveld dicht

Eenmaal in Eelde bleek het vliegveld om vier uur ‘s nachts dicht, waardoor de geredde bemanningsleden niet konden worden overgedragen en worden nagekeken op letsel en ademhalingsproblemen, omdat de ambulances het vliegveld niet op konden komen. Uiteindelijk ontfermde de bemanning de traumahelikopter, gestationeerd op Eelde en altijd operationeel, ontfermde zich uiteindelijk over de mannen.

De kustwachtheli vloog verder om te tanken in Eemshaven, omdat de bemanning niet zeker wist of dat op Eelde wel mogelijk was. Achteraf bleek van wel.

Uit de evaluatie blijkt onder andere dat de betrokkenen willen dat de Kustwacht en de Meldkamer Noord-Nederland elkaar beter gaan vinden in de uitwisseling van informatie. Omdat beide niet vaak samenwerken in opgeschaalde toestand adviseert Trimension om inniger samen te werken en elkaar te betrekken bij training en oefening.

Deze donderdag praat de Tweede Kamer in een debat over maritieme zaken. Op de rol staat ook de hulpverlening en de afwikkeling van de brand van de Fremantle Highway. Het autoschip brandde voor een deel uit op de Noordzee, werd versleept naar Eemshaven en ligt nu in Rotterdam. Omdat het onderschip en de machinekamer nog in redelijke staat zijn, is de verwachting dat het schip gerepareerd kan worden.