Er is ruim een jaar gewerkt aan de testbaan in Veendam. De baan is 420 meter lang en de shuttle in de vacuümbuis kan snelheden van 100 kilometer per uur bereiken, zo meldt economie.groningen.nl.
Komende wordt gestart met het testen van verschillende technologen, zegt Marinus van der Meijs, medeoprichter en technologie- en engineeringdirecteur bij Hardt Hyperloop. Hij noemt als voorbeeld voortstuwing, stabilisatie en ook het wisselen van rijstrook, bij snelheden tot 100 km per uur.
De hyperloop wordt gezien als een veelbelovend transportsysteem voor zowel personen als goederen. Met een snelheid van zo’n 1.000 kilometer per uur kunnen shuttles door de vacuüm buizen geschoten worden. De voortstuwing gebeurt met magneten. Doordat de buizen vacuüm zijn gezogen, is er geen luchtweerstand. De hyperloop zou niet alleen sneller, maar ook energiezuiniger zijn dan een vliegtuig of hogesnelheidstrein.
Bij de realisatie van de test infrastructuur in Veendam zijn zo’n 50 partijen betrokken geweest. De hyperloopbuizen zijn gemaakt van staal en mede ontwikkeld door Tata Steel. Volgens het EHC is de testfaciliteit in Veendam een open testfaciliteit: partijen uit de hele wereld zijn er welkom om hyperlooptesten uit te voeren.