Nieuws

Jan de Jong Verhuizingen: ook verhuizer moet met de tijd mee

Een klantwaardering van een 9,1, twee duurzame containeropslaglocaties en de eerste elektrische vrachtwagen in het vooruitzicht: verhuisbedrijf Jan de Jong timmert flink aan de weg. “Kijk, het principe verhuizen is nog steeds hetzelfde als honderd jaar geleden, maar verhuizers moeten met de tijd mee”, zegt eigenaar Oscar Renken in de nieuwste editie van de papieren Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Oscar, die het familiebedrijf in 2012 samen met zijn vrouw en zakenpartner Wendie Roelofs overnam, laat een video zien van een van de twee automatische containeropslaginstallaties, waar klanten tijdelijk hun spullen kunnen opslaan. In de video wordt een container met verhuisspullen naar binnen gereden. “De container is binnen, de werknemer gaat naar huis, het licht gaat uit, en dan wordt de container ‘s nachts door een robot op de juiste plek gesorteerd”, vertelt Oscar trots. “Dat bespaart dus zowel personeels- als energiekosten.”

Jan de Jong is het enige verhuisbedrijf in Groningen dat een automatische containeropslag aanbiedt. Sinds 2021 staat de eerste op bedrijventerrein De Rode Haan, en sinds november is ook de tweede operationeel. 

Hoe anders ging dat bij de start van het familiebedrijf, in 1903, toen oprichter Jan de Jong met een hondenkar een bodedienst verzorgde tussen Groningen en Noordhorn, Zuidhorn en Aduard. Hond en kar werden later vervangen door paard en wagen, weer later door auto’s en vanaf de jaren ‘60 – toen de verhuiswerkzaamheden de belangrijkste bron van inkomsten werden – door bussen en vrachtwagens. 

Jacht van een miljonair

Hoewel Jan de Jong nog steeds bekend staat als een verhuisbedrijf, doet het inmiddels veel meer dan dat: het bedrijf biedt ook opslagruimte, verzorgt de inrichting van verschillende woonparken en heeft een logistieke dienstverlening voor huis- en kantoorspullen. “De ene week staan we aan boord van een jacht van een Amerikaanse miljonair, een week later zijn we aan het werk in het aardbevingsgebied”, vertelt Oscar.

Sinds Oscar in 1993 op 16-jarige leeftijd zijn intrede deed op de verhuismarkt, ziet hij hoe het vak verandert. Hoewel het principe van verhuizen hetzelfde blijft – spullen moeten van A naar B – verandert de tijdgeest wel, ziet hij. “De klant verwacht meer: meer gemak, meer informatie en verhuizen op maat.”

Op die behoefte speelt Oscar graag in. Niet alleen is het bedrijf transparant over de verwachtingen en kosten, ook bedient Jan de Jong klanten op hun wenken wat betreft informatievoorziening. Zo vind je op de website de Verhuiswijzer, met inpakinstructies en tips. Verhuis je breekbare spullen? Dan kan je die beter niet stapelen, volgens de Verhuiswijzer. Oscar: “Het heeft een beetje een Donald Duck-gehalte, maar mensen hebben behoefte aan duidelijkheid.”

Ook tijdens het verhuisproces neemt Jan de Jong klanten aan de hand mee. “Vroeger sprak je met een klant af: ik sta dan voor je deur. Nu komen we eerst de – negen verschillende soorten! – verhuisdozen brengen en checken we een paar dagen van tevoren hoe het gaat met inpakken. Gaat dat niet? Dan springen we bij. Alles gaat op maat.”

Het geheim van het succes

Is dat het geheim van een succesvol verhuisbedrijf? Misschien, is Oscars oordeel. “Naast onze verhuizers natuurlijk.” En die gaan trouwens ook met de tijd mee, ziet hij. Van de veertig verhuizers werkt het grootste deel tegenwoordig parttime. En dat is niet alleen vanwege het zware werk. “Vaders willen ook vaker bij hun kinderen zijn en op flexibele tijden werken.”

“Als je meegaat met de tijd, groei je vanzelf. Hoewel groei voor ons geen doel op zich is, hoor. Wij gaan mee met de tijd met als doel om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. En die groei,” Oscar glimlacht, “tja, die overkomt je dan vanzelf.”

fotografie: Jan Buwalda