Nieuws

Korreweg wordt ‘fietsstraat’; auto’s mogen straks niet harder dan 30 km/u

De Korreweg, met 16.000 fietsers per dag een van de drukste fietsroutes van de stad, wordt ingericht als fietsstraat. Zo’n straat heeft een extra breed fietspad en auto’s mogen er maximaal 30 km/u. Met de aanpak en herinrichting van de Korreweg is een bedrag van 9 miljoen euro gemoeid.


Leestijd: 2 minuten

De Korreweg is de verbinding tussen Beijum, De Hunze, Kardinge en de rest van Groningen. Bovendien is de weg onderdeel van de Doorfietsroute Bedum-Groningen.

Minder parkeerplekken

Volgens wethouder Philip Broeksma (Verkeer en Vervoer) worden fietsers op de Korreweg straks maximaal gefaciliteerd. “Een fietsstraat is een brede straat die is ingericht als fietsroute. De auto is te gast, automobilisten moeten hun snelheid aanpassen en de fietser ruim baan geven. Daarom wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/u en worden er diverse maatregelen getroffen om de snelheid van het autoverkeer te verminderen.”

Omdat de huidige fietspaden komen te vervallen, komt er ruimte tussen de rijbaan en de woningen beschikbaar. Hier komen dan parkeerplaatsen, fietsenstallingen, groen en voetpaden. Van de huidige 179 parkeerplaatsen verdwijnen er 17 plekken. Er komen meer bomen te staan, in totaal 108; 25 meer dan nu.

Uiteindelijk wordt de hele Korreweg ingericht als fietsstraat. Het voorlopig ontwerp heeft betrekking op het deel tussen de Singelweg en de Oosterhamriklaan. Het gedeelte tussen de Oosterhamriklaan en de Gerrit Krolbrug, en de Singelweg en het Noorderplantsoen wordt op een later moment aangelegd. De busroute richting station Groningen Noord blijft behouden.

Doorwaadbare stad

De aanpak van de Korreweg past in de filosofie van de ‘doorwaadbare stad’, een stad waarin fietsen of lopen de makkelijkste manieren zijn om je te verplaatsen. Wethouder Broeksma: “Daarmee nemen we afscheid van de autologica. Je kunt weliswaar nog steeds met de auto, maar het is niet langer vanzelfsprekend dat het de snelst mogelijke manier is. Dat betekent dat de snelheidslimiet voor autoverkeer op bijna iedere weg binnen de bebouwde kom wordt teruggebracht.”

Participatie

De omgeving is de afgelopen jaren nauw betrokken geweest bij de realisatie van de fietsstraat Korreweg. Via inloopavonden, klankbordroepen en buurtwandelingen met bewoners heeft de omgeving een belangrijke rol gehad bij het ontwerp. Ook is er gesproken met belangengroepen zoals de werkgroep Toegankelijk Groningen, de Fietsersbond en het OV-bureau.

Het gaat nog om een voorlopig ontwerp, dat is vastgesteld door het college van B&W. De gemeenteraad buigt zich eind februari over de plannen