Met het toevoegen van de Lelylijn aan het Europese spoornetwerk komt het project in aanmerking voor Europese subsidies.
“Dit is goed nieuws”, zegt Matthijs de Vries, gedeputeerde voor de provincie Fryslân en voorzitter van de Noordelijke samenwerking Mobiliteit. “De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk.”
2050
De Europese Unie wil dat de Lelylijn uiterlijk in 2050 is gerealiseerd, en dat het ook een rol als toegangspoort tussen West- en Noord-Europa kan vervullen. Eerder al onderschreef het Europees Parlement het belang van het doortrekken van de Lelylijn naar de HSL-verbinding Hamburg / Scandinavië.
Helemaal zeker is de toevoeging nog niet: zowel het Europees Parlement als de Raad moeten nog officieel instemmen met het voorlopige akkoord dat is bereikt door de onderhandelaars. Dit zal begin 2024 gebeuren. Zodra deze formaliteit is afgerond wordt het herziene TEN-T netwerk met bijbehorende verplichtingen van kracht.
Daarna zal het volgens De Vries nog een uitdaging zijn om de eerder door het Kabinet toegezegde financiering te regelen. Een nieuw kabinet zal geld moeten vrijmaken voor de treinverbinding.