Het glasappliqué bestaat uit twee ramen boven elkaar, tien ramen breed en heeft meerdere lagen glas, in verschillende kleuren. Het kunstwerk is waarschijnlijk in 1968 door het personeel van V&D aangeboden aan de directie, ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de vestiging. Maar wie het kunstwerk gemaakt had, was tot voor kort onbekend.
Na de oproep van Kunstpunt kwamen allerlei tips binnen. Die tips wezen in de richting van één persoon: Jos Esser. Op de website van Kunstpunt is te lezen dat Esser werd geboren in 1936 in Den Haag en dat hij als grafisch ontwerper bij V&D in Groningen werkte. Naast zijn werk bij de V&D kreeg Esser ook andere opdrachten, onder andere een affiche voor de lustrumtentoonstelling van de Rijksuniversiteit Groningen ter gelegenheid van het 350-jarig bestaan in 1964.
Esser deed inspiratie op uit de architectuur. Een speciale bewondering koesterde hij voor architecten als Le Corbusier en Constant Nieuwenhuis. Zijn schoonzus Els Schuch vertelt aan Kunspunt dat Esser op zijn vijftigste vertrok naar België, waar hij bezig bleef met ontwerpen, schetsen en tekenen tot hij in 2011 overleed.
Na het vertrek van de V&D uit de stad en de verkoop van het pand, werd het glasappliqué in 2018 uitgenomen. Het kunstwerk heeft zes jaar in de gemeentelijke opslag gestaan en is in die tijd ook schoongemaakt en gerestaureerd. En nu heeft het dus een plekje in de trapopgang van de fietsenkelder.