Nieuws

Nieuwe campagne: Groningen dé plek voor vakantie in eigen land

‘Retourtje Horizon deze zomer?’ Met deze vraag worden Nederlanders komende maand geïnspireerd om de komende zomer een bezoek te brengen aan Groningen. Het gaat om een campagne van Marketing Groningen in opdracht van de provincie. De campagne zet Groningen op de kaart als ideale plek voor een korte vakantie in eigen land. “Waarom nog op retraite in Frankrijk? Ook in Groningen ben je even he-le-maal uit”, zegt Else Weelink, directeur van Marketing Groningen.


Leestijd: 1 minuut

De landelijke campagne barst vanaf deze maand los. Op straat in de Randstad, online, op sociale media en op onder meer de vakantiebeurs in Antwerpen wordt Groningen komende maanden gepromoot als ideale locatie voor een meerdaags uitstapje in de zomer. “Dit is daarvoor hét moment. Mensen zijn zich nu aan het oriënteren op hun zomervakantie.”

In de campagne wordt niet alleen de stad onder de aandacht gebracht, maar vooral het ommeland.  “In de provincie vind je rust, ruimte, prachtige, rauwe natuur en genoeg plekken voor aantrekkelijke inspiratiereisjes, dagtrips en uittips.”

Het idee is om uiteindelijk verschillende ‘retourtjes’ onder de aandacht te brengen. Het is volgens Weelink nog te vroeg om te kunnen zeggen waar die retourtjes dan precies heen gaan. Binnenkort is er met tal van partijen als natuurmonumenten, Groninger Landschap, FC Groningen en Groninger Kerken een inspiratiesessie om ideeën op te doen.

Tegelijkertijd wordt door bureau Ginder een onderzoek gedaan naar de kansen die er in Groningen liggen op het gebied van vrijetijdseconomie en toerisme. Ook op basis van die resultaten, die binnenkort bekend zijn, wordt bepaald waar de focus in de campagne komt te liggen. Eén ding staat wat Weelink betreft vast: toerisme moet een van de belangrijkste economische pijlers van Groningen worden. “Het potentieel is enorm.”