Nieuws
Noordelijke overheden beginnen klachtenlijn voor Arriva-reizigers
De provincie Drenthe en de gemeente en provincie Groningen beginnen een klachtenlijn voor reizigers van het openbaar vervoerbedrijf Arriva. Deze zijn onder meer geïrriteerd over overvolle bussen. De lijn moet reizigers de mogelijkheid geven in hoger beroep te gaan, als ze menen dat klachten door Arriva niet afdoende wijze zijn afgehandeld.
Leestijd: 1 minuut
De opgedane informatie kan door de opdrachtgevers gebruikt worden bij het beoordelen van de wijze waarop Arriva aan het vervoerscontract voldoet. Momenteel wordt met Arriva onderhandeld over verlenging van het contract. De service is onderdeel van het eisenpakket aan de vervoerder. ‘’Als we verlengen, start de klachtenlijn begin volgend jaar’’, verwacht woordvoerder Andrea van den Boogaart van Drenthe.‘’Arriva doet zelf ook doorlopend onderzoek, zoals met ons klantenpanel’’, vertelt Arriva-directeur Frits Overbeek van de afdeling Strategie. ‘’In eerste instantie moeten klachten bij ons terechtkomen, wij zijn de vervoerders. Maar dit idee voor een ‘hoger beroep’ is zinvol.’’Ook ROVER, de OV-reizigersvereniging, reageert positief: ‘’Bij vervoerders krijg je na het klagen vaak een nietszeggend standaard antwoord’’, zegt woordvoerder Pietjan Wippoo. ’’Ik hoop dat dit initiatief niet het bekende verhaal oplevert, maar tot een verbetering van de situatie leidt. Vragen blijven soms jaren onbeantwoord liggen, daarom heeft ROVER bijvoorbeeld zelf een klachtenlijn opgezet voor Emmen en omgeving.’’