Volgens Bos loopt het de spuigaten uit, en zijn er steeds meer plekken waar ‘hysterisch’ veel fietsen gestald staan. Dat maakt het minder fijn toeven in de binnenstad, maar dat niet alleen: ook hulpdiensten kunnen belemmerd worden in hun werk, zegt de voorzitter.
Wat Bos betreft komt er een pilot waarbij een aantal fietsvrije zones worden ingericht. Als het aan de voorzitter ligt, verdwijnen de fietsen in eerste instantie uit de Herestraat, en van de Grote Markt en de Vismarkt. ‘Neem de stille kant van de Vismarkt. Als voetganger struikel je daar nu over de fietsen.’
De GCC pleit voor de komst van extra fietsparkeergarages in en rond het centrum. Bos heeft ook al een idee waarmee die nieuwe fietsenstallingen dan bekostigd moeten worden. ‘Met het extra geld dat de gemeente binnenkrijgt door het verhogen van de parkeertarieven in sommige delen van de stad’, aldus Bos. ‘Laat de gemeente dat geld maar investeren in de openbare ruimte. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten.’
Nieuws
Ondernemers willen fietsvrije zones; stadscentrum is nu ‘ongeorganiseerde schroothoop’
Binnenstadondernemers, verenigd in de Groningen City Club (GCC), pleiten voor een aantal fietsvrije zones in het stadscentrum. Daar zou het verboden moeten zijn om te fietsen en om fietsen te parkeren. Volgens Erik Bos, voorzitter van de GCC, zorgen de vele duizenden fietsen nu voor een ‘ongeorganiseerde schroothoop’ die de binnenstad er niet aantrekkelijker en overzichtelijker op maakt.
Leestijd: 1 minuut