Nieuws

Oosterpoort: sloop biedt kans voor prachtige nieuwbouw aan het water

In Groningen is de discussie en het denk- en rekenwerk over een nieuw muziekcentrum op gang gekomen. De gemeenteraad besloot deze week dat er verder onderzoek moet komen naar de bouw en betaalbaarheid van een nieuw muziekcentrum in het gebied achter het Hoofdstation.


Leestijd: 2 minuten

Het is nu aan de rekenmeesters om te laten zien hoeveel de bouw van een nieuwe Oosterpoort – De Nieuwe Poort – zou kunnen gaan kosten en wat de verdere gevolgen zijn van een keuze van een nieuw compleet muziekcentrum, met klassiek en pop, nabij het Hoofdstation. Dit voorjaar wil de wethouder de cijfers boven water hebben, waarna bekeken kan worden hoe haalbaar het is.


Zowel ondernemers als Eurosonic Noorderslag, Koninklijke Horeca Nederland, als Conservatorium en NNO zijn blij met dit besluit, want zij juichen de bouw van een alles in één muziekcentrum in het Stationsgebied toe. De vraag is nu waar straks de rekenmeesters mee komen en of het allemaal haalbaar is.


Er is één overweging die we in de discussie nog niet hebben gehoord, maar die misschien interessant is om mee te nemen. Sloop van de huidige Oosterpoort biedt namelijk een unieke kans voor prachtige woningbouw aan het water, bij het Verbindingskanaal. Waar in Groningen bestaat er zo’n kans om kadewoningen te bouwen met zicht op het water, woningen die passen bij de uitstraling van Groningen als klassieke havenstad?


Overigens hebben mensen die ervoor pleiten om voorzichtig te zijn met architectuur, en zo maar niet steeds alles te slopen, natuurlijk ook wel een punt. Maar je moet ook niet alles willen behouden. De huidige Oosterpoort is, gezien vanaf het water, zeker geen visitekaartje voor Groningen. Het ziet eruit als een noodgebouw. En voor het behoud van de zaal vanwege de akoestiek hoef je de Oosterpoort ook niet te sparen. In een ingezonden brief in het Dagblad van het Noorden laat Janine Oosterhof, ex-beroepsbeoefenaar van klassieke muziek weten, dat volgens haar ‘behoud van de Oosterpoort een achterhaald idee is’.


Ze is het niet eens met mensen die tegen de sloop van de Oosterpoort zijn omdat dat nu opeens ‘waardevol erfgoed’ is. Volgens haar heeft ze in de veertig jaar dat ze er werkte, gemerkt dat ‘De Oosterpoort vanaf het begin een gebouw is geweest, met vele problemen, zowel technisch, praktisch als akoestisch’. ‘Het NNO en Groningers verdienen een mooie concertzaal met een akoestiek van hogere kwaliteit’, zo schrijft ze.


Enfin: het wachten is nu eerst waar de rekenmeesters mee komen. Vanwege de akoestiek hoef je de Oosterpoort dus in elk geval niet tot ‘waardevol erfgoed’ te verklaren. En misschien is het ook goed om in berekeningen mee te nemen wat de winst is voor Groningen van stijlvolle woningbouw langs het water wanneer ervoor gekozen zou worden om het huidige Oosterpoort-gebouw te vervangen.