Na het aanvullen van zand en ballast moet de ballast aangedrukt worden. Daarna moet ProRail nog testen of het spoor volledig veilig is. Als dat gebeurt is blijft ProRail het spoor elke dag controleren.
De verzakkingen ontstonden op vier verschillende punten bij de fietstunnel bij de Esperantotunnel verzakkingen. Dat zijn precies de vier punten waar het spoor en de tunnel elkaar kruisen. De verzakkingen werden ontdekt tijdens onderhoudswerkzaamheden.
Het aanvullen van zand en ballast werd deze week al eerder gedaan, maar na flinke regenval liep het weg en ontstonden er zogenaamde zinkgaten.
Om te voorkomen dat de regen opnieuw zorgt voor verzakkingen, is een houten bekisting gemaakt. Die is vervolgens gevuld met beton. Maar voor de sinkholes is dit niet mogelijk, omdat het nog te nat is en daardoor kan geen beton worden gebruikt. Aan de buitenkant van het zinkgat is daarom zand gestort dat tegendruk kan geven. Voor een groot deel zijn ook de gaten weer gevuld met zand.
Naar verwachting kan de normale dienstregeling weer opgepakt worden zaterdag 30 november om 02.00 uur.