Broeksma werd geboren in Hengelo en studeerde Wiskunde en Informatica in Groningen. Hij heeft recentelijk de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, dus het stond al langer op de planning dat hij de politiek zou verlaten. Hij was eerder werkzaam bij de Hanzehogeschool waar hij verschillende leidinggevende functies had, en was voor zijn wethouderschap in Groningen ook al eens wethouder in Winsum. Ook was hij faculteitsbestuurder van de Rijksuniversiteit Groningen. De laatste (bijna) 8 jaar was hij wethouder van de gemeente Groningen.
Burgemeester Roelien Kamminga neemt als eerste het woord en vertelt over hoe Broeksma geleden werd benoemd tot wethouder van de nieuwe gemeente Groningen na de herindeling van gemeenten in 2018. Met een glimlach: “We kennen jou vooral van de fatbikes, die een terugkerend onderwerp zijn bij het vragenuur. Over grote ontwikkelingen gesproken, er is in 8 jaar heel veel gebeurd. En jij was erbij. Je hebt je met je groene hart, met hart en ziel ingezet voor onze inwoners. En misschien nog wel belangrijker, altijd ook met het oog op onze toekomstige inwoners.”
Philip Broeksma houdt zelf ook een toespraak: “Elke keer als ik de trap van het Stadhuis op loop, bedenk ik wat voor voorrecht dat is, om in dit gebouw, dit Stadhuis te mogen werken, dat ik kennelijk afslagen in mijn leven heb genomen, die ervoor zorgen dat het mij gegund is om te mogen werken aan deze stad, aan de mooiste gemeente van Nederland.”
Philip Broeksma komt uit een ‘politiek gezin’, zegt hij, al is hij de enige uit zijn gezin die echt actief de politiek in is gegaan. Toch heeft zijn jeugd een rol gespeeld in zijn latere politieke carrière. “Waar je als kind in geboren wordt, dat is geen verdienste. Of je in een rijk gezin geboren wordt of een arm gezin. Dat levert verschillen op in kansen. Dat betekent iets voor hoe je de samenleving wil inrichten. Ik kan het niet uitstaan dat het toeval van je geboorte kan leiden tot zulke verschillen. Daarom kies ik voor solidariteit.”
Hij sluit af met een oproep aan zijn opvolgers: “Zorg goed voor deze stad, zorg goed voor de dorpen, zorg goed voor deze gemeente.”




