Nieuws

Promotiedagen LIVE: “net als op de beursvloer, maar dan online”

Netwerken, nieuwe mensen ontmoeten, relaties opdoen, kennis verwerven en je laten inspireren. Dit jaar zijn er door corona weliswaar geen Promotiedagen zoals we dat gewend zijn, maar: er is wel een online event, met zoveel mogelijk dezelfde programmaonderdelen. “Het doel is nog steeds om bedrijven en mensen met elkaar in verbinding te brengen. Dat doen we nu ook, maar dan net even anders: online”, aldus organisator Michel Elzinga.


Leestijd: 2 minuten

Promotiedagen LIVE: “net als op de beursvloer, maar dan online”
Promotiedagen LIVE: “net als op de beursvloer, maar dan online”

De promotiedagen staan dit jaar op de agenda voor 10 november. Dit jaar hoef je voor de Promotiedagen dus niet af te reizen naar MartiniPlaza maar kun je vanuit je luie stoel surfen naar www.promotiedagen.nl. “Vervolgens is het een kwestie van aanmelden, en een keuze maken uit het programma. Een paar simpele kliks, meer is het niet”, neemt Elzinga eventuele drempels maar meteen weg.

De organisator van de Promotiedagen besloot in het voorjaar al dat een fysiek evenement er voor dit jaar niet in zit. “In eerste instantie hadden we nog het voornemen de Promotiedagen te verplaatsen naar februari 2021, maar we zagen al gauw dat ook dat er niet in zat”, blikt Elzinga terug. “En eerlijk? Achteraf ben ik er blij om dat we al zo snel besloten hebben de fysieke beurs maar een jaar te verplaatsen. Dat gaf ons alle tijd om na te denken over een online event, en vragen als ‘wat willen we?’, en ‘wat is er mogelijk?’.", zo zei hij in de meest recente editie van de Groninger Ondernemers Courant.

Nog heel wat, zo blijkt uit een snelle blik op het programma. De online bezoeker heeft de keuze uit maar liefst acht podia waar je vanachter je bureau een kijkje kunt nemen. Zo is er de main stage met presentaties, een rondetafel waar dito gesprekken worden gevoerd, en ook kun je online live meekijken met een talkshow. In de lobby kun je andere beursbezoekers ontmoeten, en masterclasses zijn dit jaar eens vanaf kantoor of vanuit huis te volgen.

Netwerkcarrousel

“Eigenlijk biedt deze digitale beursvloer bijna hetzelfde als dat wat men van de Promotiedagen gewend is, maar dan online”, zegt Elzinga. “Zo zijn er tientallen virtuele stands waar je als bezoeker een kijkje kunt nemen. Via een chatbox of videocall is het vervolgens mogelijk een praatje te maken, vragen te stellen, documenten uit te wisselen of informatie op te vragen. Ook hebben de standhouders de mogelijkheid een korte bedrijfsfilm te laten zien.”

En, geen beurs zonder nieuwe mensen te leren kennen, dus ruimte voor de toevallige ontmoeting is er ook. “Er is een netwerkcarrousel waar alle bezoekers en deelnemers, die op dat moment online zijn, voor een paar minuten aan elkaar gekoppeld worden. Eigenlijk net zoals op de beurs, maar dan digitaal.”

De organisator geeft eerlijk toe: een online event was voor dit jaar de enige optie. Elzinga: “Een fysiek evenement, met ruim 25.000 bezoekers in twee dagen tijd zit er dit jaar gewoon niet in. Maar helemaal niks organiseren wilden we ook niet. We hebben zó veel trouwe bezoekers en vaste standhouders, we wilden hen toch een leuk event bieden, met de mogelijkheid om met elkaar in verbinding te komen.”

Overigens is de datum voor de komende fysieke beurs al bekend. IJs en weder dienende staan de Promotiedagen dan op de agenda voor 9 en 10 november.

Foto: Jan Buwalda