Nieuws

Provincie: “Aandacht voor Nedersaksenlijn mooi voor Groningen. Nu het geld nog”

Groningen krijgt een doorgaande spoorverbinding via Emmen naar Enschede, de zogenaamde “Nedersaksenlijn”. Althans: de kans daarop is aanzienlijk toegenomen nu het kabinet gisteren in de  Troonrede liet weten dat er plannen worden ontwikkeld voor die Nedersaksenlijn. Vanmorgen liet het provinciebestuur van Groningen tijdens een “Prinsjesdagontbijt” in het Provinciehuis in Groningen weten verheugd te zijn over deze toezegging.


Leestijd: 1 minuut

Koning Willem-Alexander zei over de Nedersaksenlijn in de Troonrede: ‘Voor de lange termijn zijn en worden plannen ontwikkeld voor nieuwe infrastructuur, ook buiten de Randstad, bijvoorbeeld de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Enschede.’

Deze plannen verkeren echter nog wel  in een zeer pril stadium. Maar als die spoorverbinding er komt kan dat een stevige impuls geven aan de economische ontwikkeling van noord-oost Nederland, langs de lijn Groningen – Emmen – Twente.

“Het is interessant dat de koning de Nedersaksenlijn namens het kabinet heeft genoemd, dat is heel erg mooi. Het is alleen spijtig dat er niet meteen geld voor is gereserveerd”, zo reageerde gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) van mobiliteit vanmorgen.

Volgens de gedeputeerde zou het als alles meezit tien jaar kunnen duren voordat de Nedersaksenlijn is gerealiseerd. “Maar dan is het wel zaak dat er tijdig geld jaarlijks voor gereserveerd wordt. Het is spijtig dat dat nu nog niet is gebeurd, evenmin als voor de Lelylijn, waarvan de realisatie wel twintig jaar kan duren. Maar het is in elk geval goed dat de mobiliteit gediend is met aandacht voor de Nedersaksenlijn en Lelylijn”, betoogde de gedeputeerde.

Wat is de Nedersaksenlijn?

De Nedersaksenlijn is een mogelijke doorgaande spoorverbinding tussen Groningen over Emmen naar Twente. De verbinding kan ontstaan door de aanleg van een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Stadskanaal en door het geschikt maken van de museumspoorlijn van de STAR voor gewoon personenverkeer tussen Stadskanaal en Veendam.

Bij Dalen en Coevorden moet het spoor worden verdubbeld en ook stations en de stationsomgevingen zullen moeten worden aangepast. Woningbouw moet plaats vinden bij de stations. Er moeten ook nieuwe stations bij komen, zoals Stadskanaal-Zuid/Nieuw-Buinen en Ter Apel. De hele Nedersaksenlijn als doorgaande treinverbinding zou in 2035 gebruikt kunnen worden.