Dat vertelt Renate Boschma, de MD van La Compagnie, en een van de weinige vrouwen die aan het roer staan van een bekend reclamebureau in het Noorden.
Het bedrijf werd in 1987 opgericht door de echtgenoot van Renate, Geerth Hessel Boschma. In 2010 nam zij de dagelijkse leiding van het bedrijf over. Inmiddels is ze DGA.
“Als je de eindverantwoordelijkheid krijgt, moet je niet meteen alles willen veranderen, het DNA van het bureau als creatief en strategisch ligt daarbij vast verankerd. Maar markten veranderen, technologieën ontwikkelen zich steeds door, denk aan AI momenteel, dus je moet je als merk en organisatie ook opnieuw durven uitvinden”, vertelt Renate.
Hoewel ze dus al geruime tijd het bedrijf runt, wordt het nog steeds wel als opmerkelijk beschouwd wanneer er een vrouwelijke kapitein op het schip staat bij een creatief bureau. Hoe ervaart Renate dat zelf?
‘Ja, eigenlijk niet bijzonder natuurlijk, maar ik krijg daarover regelmatig leuke reacties. Het komt denk ik, omdat er niet zoveel vrouwen zijn die een creatief bureau leiden.
Revitalisering
La Compagnie heeft zichzelf onder haar leiding ook tegen het licht gehouden en besloten dat het tijd was voor actualisering van het eigen merk. “We hebben ook daarom net een ingrijpende revitalisering slag achter de rug. Wat vast herkenbaar is voor veel ondernemers en organisaties; je bent zo druk en intensief bezig met het werk voor je klanten, die komen altijd op de eerste plaats.
“Dus zijn we als team flink aan de slag gegaan. Daarbij hebben we ons thema, ‘ideeën zijn doorslaggevend’ dat we sinds 1987 voeren, aangepast naar ‘La Compagnie, doorslaggevend sinds 1987.’ En dat heeft een strategische reden”, vertelt Renate.
Ervaring telt
Via een poll over het imago, die La Compagnie onder opdrachtgevers en anderen hield, bleek dat men de ervaring van het bedrijf, met vaak ingewikkelde trajecten heel belangrijk vindt. Weten wat wel en niet werkt, hoe uitdagend en disruptief je strategie en creatieve idee ook is.
Combinatie van ervaring en creativiteit
“Juist die combinatie van ervaring en creativiteit gaan we meer uitdragen. We bedenken concepten en thema’s om bedrijven en organisaties te helpen hun product of bedrijf in de markt te positioneren ten opzichte van de concurrentie. Dat doen we al 37 jaar met veel creativiteit & design, slimme copy en een goede strategie.
Dat heeft ons in de afgelopen jaren veel interessante en mooie cases van bijzondere opdrachtgevers opgeleverd, ook van buiten onze landsgrenzen (Duitsland, België, Curacao).”
Digitale marketing belangrijk
‘Digitale marketing’ neemt een belangrijke plaats in de mediamix in. “In 2023 hebben we dan ook ons eigen online label Happy Banana gestart, omdat we steeds meer overtuigd waren van het feit dat deze discipline heel dicht naast branding en creatie moet liggen, dezelfde taal moeten spreken. Daarom zijn La Compagnie en Happy Banana nauw met elkaar verbonden en is er steeds intensief contact over creatie, campagnes, acties en activaties. De tone of voice en uitstraling moet congruent en herkenbaar zijn, op alle kanalen.”
Wat is de visie op het bureau van de toekomst?
‘Ik zie ons bureau als een compacte lean & mean taskforce die de basis van alles, dus de strategie en het Grote Idee, zelf ontwikkelt en – ook via ons label Happy Banana – vermarkt. Daaromheen hebben we een schil van invliegcollega’s met hun eigen specialiteiten maar met hetzelfde ‘DNA’ als wij. Ik merk dat onze relaties dit, juist in deze tijd, zeer op prijs stellen. En het is mooi om daarvan de resultaten te zien.’