Nieuws
RuG-expert: ,,Rechters te coulant na dodelijke verkeersongevallen’’
Leestijd: 1 minuut
Om dit te kunnen doen zou het bij wet mogelijk moeten worden daders van dat soort ongevallen te veroordelen voor het plegen van een opzettelijk misdrijf, iets dat op dit moment nog niet mogelijk is. Hoewel het sinds 1997 mogelijk is daders van dodelijke ongevallen tot maximaal negen jaar celstraf te veroordelen, gebeurt dit in de praktijk nog maar zelden. De dader wordt door de wet vrijwel altijd gezien als slachtoffer van de omstandigheden en wordt derhalve veroordeeld voor een schuldmisdrijf in plaats van een opzetmisdrijf.Uit een onderzoek van de RuG blijkt dat zo’n negentig procent van de veroorzakers van dodelijke ongelukken er ondanks de nieuwe wet nog steeds vanaf komt met een straf van maximaal een jaar gevangenisstraf. Vaker nog wordt de dader echter beboet met een lichte werkstraf van maximaal 240 uur.,,De wetgever heeft bij een verkeersmisdrijf altijd een burger voor ogen die per ongeluk een overtreding heeft begaan’’, merkt Otte. ,,Soms is dit zeker het geval, maar het is nauwelijks mogelijk van een ongeluk te spreken wanneer iemand door te hard te rijden, rood licht te negeren of geen voorrang te verlenen een andere weggebruiker doodrijdt. Je drukt het gaspedaal niet per ongeluk te hard in, of negeert een verkeersregel niet zomaar. Elke ochtend kan je in de krant lezen wat de gevolgen van zo’n daad kunnen zijn.’’