Sinds de laatste persconferentie worden in groten getale zelfontworpen mondkapjes besteld, met onder andere bijbelteksten erop en in rock ’n roll-thema. Bij de snelst groeiende online drukker van Nederland, Reclameland, is het aantal orders in een mum van tijd vertienvoudigd tot ruim vijfduizend mondkapjes per dag.
Reclameland verkoopt sinds twee weken bedrukte mondkapjes en heeft er inmiddels al ruim twintigduizend van verkocht. “We merkten eerder al dat er vraag was naar mondkapjes, maar door de terughoudendheid en onduidelijkheid vanuit de regering hadden we ze bewust nog niet in ons assortiment opgenomen”, legt CEO Wouter Haan uit.
“Inmiddels is er een soort cultuurshift ontstaan: mondkapje dragen is normaler en op sommige plekken word je nu juist raar aangekeken als je er geen draagt.” Na de persconferentie zag de drukkerij het aantal bestellingen van mondkapjes meteen vertienvoudigen. Inmiddels worden vijfduizend bedrukte mondkapjes per dag besteld die vaak de volgende dag al geleverd worden.
Handgemaakt
Om aan de groeiende vraag te blijven voldoen, gaat de drukker de productie opschalen zodat er minstens twintigduizend gepersonaliseerde mondkapjes per dag kunnen worden gedrukt en verstuurd. “Een hele uitdaging, als je je bedenkt dat de ontwerpen niet alleen moeten worden afgedrukt, maar ook worden uitgesneden, met de hand worden genaaid, gevuld worden met een filtertje en afgemaakt met bijpassende elastiekjes”, legt Haan uit. “We hebben hiervoor in onze productiehal een speciale straat ingericht vol met naaimachines.”
Naast consumenten zijn het voornamelijk bedrijven die vallen onder contactberoepen die Reclameland weten te vinden voor hun zelfontworpen mondkapjes. “Van ontwerpen met een bedrijfslogo tot de mond van George Clooney, we zien van álles voorbijkomen.”