De actie met de naambordjes is een groot succes. “Het slaat enorm aan”, zegt Swart. “Er hangen hier nu zo’n honderd bordjes met namen aan de muur. Veel namen van vaste klanten, maar ook veel oud-klanten melden zich, en sturen dan spontaan een appje dat ik ze een Tikkie mag sturen, omdat ze me willen helpen. Fantastisch toch?”
Wathandigzeg.nl
De naambordjesactie is niet de enige actie die Swart afgelopen maanden bedacht. “Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten, daar verdien je geen geld mee, maar juist denken in oplossingen!”, zegt Swart. En dat laatste gaat hem goed af. Al tijdens de eerste lockdown riep hij de website wathandigzeg.nl in het leven, waar leuke bier- en drankpakketjes te koop zijn, al dan niet mét speciale shotglaasjes erbij.
Blinde bierproeverij
Ook de “Blind Edition” beer tasting-box is hier te koop, ook al zo’n idee uit de koker van Swart. “In de box zitten vier of acht ‘blinde’ speciaalbieren, zoals bijvoorbeeld een IPA of een tripple, waarbij je niet weet wat welk biertje is. Een soort proeverij en quizz ineen dus, die je heel goed met vrienden thuis kunt spelen”, vertelt de ondernemer.
Muziekbingo
Ideeën heeft Swart genoeg, gelukkig. “In de zeventien jaar dat ik horecaondernemer ben, heb ik nog nooit zoveel verschillende concepten gelanceerd als afgelopen periode. Vlak voor de laatste lockdown had ik de zaak net omgetoverd tot skihut, zodat je ook goed buiten kon zitten, en om de bezoekers op hun stoel te houden, organiseerden we pubquizzen en muziekbingo’s. Je moet gewoon bezig blijven, en manier verzinnen om de vaste lasten te kunnen betalen.”
Hartverwarmend
En als je acties een succes zijn, geeft dat wel echt een kick, vindt Swart. “Hoe vervelend deze periode ook is, het geeft ook wel weer energie om te zien dat er zoveel mensen zijn die je steunen. Dat is hartverwarmend en geeft je weer positieve energie. Want niks is zo erg als zien dat je bedrijf, dat je zo mooi hebt opgebouwd, dreigt weg te glijden, zonder dat je er wat aan kunt doen.”
