Nieuws

"Verkeer dat urenlang muurvast staat, dat is onze grootste nachtmerrie"

Honderden, zo niet duizenden auto’s die muur- en muurvast staan, en dat urenlang. Zo’n ‘gridlock’ komt in Nederland maar heel zelden voor. Maar als we tijdens Operatie Ring Zuid niet massaal de auto laten staan, is de kans op zo’n verkeersinfarct heel reëel. “Het is onze grootste nachtmerrie”, zegt Joris Hoogenboom, bereikbaarheidsspecialist bij Aanpak Ring Zuid. Vooral in de avondspits op dinsdag en donderdag ligt het gevaar op de loer.


Leestijd: 2 minuten

Foto: Groningen Bereikbaar
Foto: Groningen Bereikbaar

Een gridlock is misschien wel het beste te omschrijven als de overtreffende trap van een enorme file. Maar rijdt bij een file het verkeer nog af en toe langzaam door, bij een echte gridlock kom je met een beetje pech urenlang geen meter vooruit. “Het verkeer staat dan op zoveel plekken vast dat de file als het ware in z’n eigen staart bijt”, zo verwoordt Hoogenboom. Een ongekende verkeerschaos dus, die zich eigenlijk vooral voordoet in grote Amerikaanse of Aziatische steden.

Verkeersinfarct

En toch is het volgens de verkeerspecialist niet ondenkbaar dat ook Groningen met zo’n verkeersinfarct te maken krijgt. Althans, als het autoverkeer tijdens Operatie Ring Zuid niet met 20 procent afneemt, zo waarschuwt hij. “Die reductie van 20 procent – zo’n 80.000 autoritten per dag – is echt noodzakelijk om een totale chaos te voorkomen. En zelfs als dat doel gehaald wordt, is 15 tot 30 minuten extra reistijd in de spits waarschijnlijk niet te voorkomen.”

In de ochtendspits tijdens Operatie Ring Zuid zijn vooral de toegangswegen naar de stad erg druk.
De rode wegen zijn erg druk in de avondspits tijdens Operatie Ring Zuid.

Heftige avondspits

De kans op een gridlock is volgens Hoogenboom het grootst tijdens de avondspits en dan vooral op de dinsdag en donderdag. “In de ochtend rijdt het meeste verkeer richting Groningen. Er staan dan wel hele lange files op de wegen naar de stad, maar het verkeer in de stad blijft rijden omdat auto’s met verkeerslichten en andere ingrepen gedoseerd worden toegelaten op de wegen in Groningen”, zo vertelt hij. Hoe anders is dat tijdens de avondspits als diezelfde auto’s in de stad min of meer uit alle hoeken en gaten tegelijk de weg opgaan. “Dan krijg je een situatie waarbij auto’s elkaar blokkeren en loopt het geheid muurvast. Om dat te voorkomen, is 20 procent minder auto’s echt noodzakelijk.”

Grote brand

Zo’n gridlock is voor automobilisten ontzettend vervelend, maar voor de hulpdiensten is het een ramp, stelt Hoogenboom. “Stel je voor: een ambulance is onderweg naar een patiënt met hartproblemen, maar komt dan onderweg vast te staan. Of een brandweerwagen die is opgeroepen voor een grote brand, maar de grootste moeite heeft de brand te bereiken. Het zijn situaties die je koste wat kost wilt voorkomen. Het is van het grootste belang dat automobilisten kruispunten niet blokkeren, zodat hulpdiensten vrije doorgang hebben door de stad.”

Hoogenboom kan het dan ook niet genoeg benadrukken: laat tijdens Operatie Ring Zuid de auto zoveel mogelijk staan. Dat geldt niet alleen voor mensen die over de zuidelijke ringweg rijden, maar ook die gebruikmaken van alle andere wegen in de stad. Dus ook de mensen die normaal gesproken de auto pakken naar bijvoorbeeld de sportclub, supermarkt en kinderopvang. “Werk thuis en moet je toch naar de stad toe, maak dan zo veel mogelijk gebruik van de fiets of het openbaar vervoer. En als je het niet voor jezelf doet, doe het dan in ieder geval voor een ander.”