Het is het tweede jaar dat de organisatie van Noorderzon de Keuzehulp beschikbaar stelt, vertelt Antje van den Hoed, een van de personen die het nummer beheert. “Whatsapp vormt een laagdrempelige manier om contact met ons op te nemen”, vertelt ze. “Het werkt snel en je hoeft niet te mailen of te bellen. Bovendien is het ook handig voor mensen die geen social media hebben en voor mensen die snel in contact willen komen over het programma.”
In het Noorderplantsoen zijn op verschillende plekken QR-codes aangebracht. Als bezoekers die scannen, kunnen ze een chat starten met de Keuzehulp. Daarnaast wordt het nummer ook vermeld in het magazine en op social media, vertelt Van den Hoed.
Het nummer is bedoeld voor mensen die programmagerelateerde vragen hebben. “Bijvoorbeeld over waar je naartoe kan als je geïnteresseerd bent in dans, of wat er aan aanbod is voor kinderen van een bepaalde leeftijd.”
Vorig jaar kwamen er zo’n vijf tot tien vragen per dag bij de Keuzehulp binnen. En ook in de aanloop naar het festival van dit jaar wisten bezoekers het nummer goed te vinden. “Wat er dit jaar binnenkomt aan vragen is nog afwachten”, zegt Van den Hoed, “maar hopelijk kunnen we er weer een heel aantal mensen mee helpen.”
De Keuzehulp van Noorderzon is beschikbaar op Whatsapp via 06 23 08 70 94. In het Noorderplantsoen zijn de QR-codes op tafels en bankjes te vinden. De keuzehulp is tijdens het festival beschikbaar tussen 10.00 en 22.00.