Nieuws

Wereldprimeur in Groninger Museum: “Als er één bedrijf is dat albumhoezen tot kunst heeft verheven, dan is het Hipgnosis”

Miljoenen tienerkamers hangen er sinds de jaren zeventig vol mee: legendarische albumcovers van grote internationale artiesten als Pink Floyd, Led Zeppelin en Genesis. De kunstenaar van deze covers – de Londense ontwerpstudio Hipgnosis – was voor velen nog onbekend, maar op woensdag 18 januari werd de eerste grote tentoonstelling over de ontwerpstudio geopend in het Groninger Museum. Directeur Andreas Blühm: “Als er één bedrijf is dat albumhoezen tot kunst heeft verheven, dan is het Hipgnosis.”


Leestijd: 2 minuten

Wereldprimeur in Groninger Museum: “Als er één bedrijf is dat albumhoezen tot kunst heeft verheven, dan is het Hipgnosis”
Wereldprimeur in Groninger Museum: “Als er één bedrijf is dat albumhoezen tot kunst heeft verheven, dan is het Hipgnosis”

Hipgnosis werd in 1967 opgericht door de twee jonge grafische ontwerpers Aubrey Powell en Storm Thorgerson. Later sloot Peter Christopherson zich bij het duo aan. Het drietal ontwierp covers voor tal van bekende artiesten, waaronder Pink Floyd, Led Zeppelin, Genesis, Paul McCartney, Peter Gabriel en 10cc. Het waren vaak surrealistisch beelden uit de tijd vóór digitale fotografie en Photoshop. 

Powell, die de tentoonstelling woensdagmiddag samen met Blühm opende, wijst op de cover van Wish You Were Here van Pink Floyd, waar een brandende man op de cover staat. “Voor die foto zijn we naar Amerika gevlogen om een stuntman op de foto zetten die in brand stond. We hebben weken aan de cover gewerkt. Nu zou je die in een middag kunnen maken.”

De foto van de brandende stuntman voor de albumcover van Wish You Were Here van Pink Floyd
De foto van de brandende stuntman voor de albumcover van Wish You Were Here van Pink Floyd

De hoogtijdagen van de albumcovers
Voor Powell is de tentoonstelling in het Groninger Museum een ‘viering’. “Lange tijd werd de kunst van albumcovers niet erkend, maar deze tentoonstelling geeft ons de kans de kunst te laten zien.” De covers representeren de ‘hoogtijdagen van albumcovers’ tussen 1967 en 1982, zegt hij. “Je kon alles ontwerpen en zoveel geld uitgeven als je maar wilde, want er zouden toch miljoenen en miljoenen platen worden verkocht. En hoewel platen wel weer aan populariteit winnen, zullen die hoogtijdagen niet meer terugkeren.”

Voor de stukken die worden tentoongesteld – allemaal uit het privé-archief van Powell – trok Hipgnosis regelmatig alles uit de kast. Zo hingen ze in 1977 voor het album Animals van Pink Floyd een twaalf meter groot opblaasvarken tussen twee schoorstenen. Niet zonder consequenties, want het varken raakte los en vloog weg richting Heathrow Airport, waardoor het vliegverkeer urenlang ontregeld was.

Powells favoriete cover is die van het album Presence van Led Zeppelin uit 1976, waarin een gezin aan tafel zit met een zwart object. “De cover is surrealistisch en mysterieus”, legt Powell uit. “Destijds maakten rockbands vooral covers met gitaren, maar Led Zeppelin durfde risico’s te nemen. Dat had op een positieve manier een shockerend effect op de fans, want de grote vraag was: wat betekent het?”

Aubrey Powell bij zijn favoriete stuk uit de collectie, het 'Zwarte Object'. Daarachter zijn favoriete albumcover.
Aubrey Powell bij zijn favoriete stuk uit de collectie, het ‘Zwarte Object’. Daarachter zijn favoriete albumcover.

Naast covers die daadwerkelijk zijn verschenen, zijn er in de tentoonstelling ook ‘outtakes’ te zien, die nooit op een albumhoes zijn verschenen. The Art of Hipgnosis gaat donderdag 19 januari open voor publiek, en is nog te zien tot en met 14 mei 2023.