Naast het winnen van een zeehond worden er met de actie ook waardevolle tips gedeeld om de ecologische voetafdruk te verkleinen tijdens een bezoek aan het Waddengebied. Ook is er aandacht voor regeneratief toerisme: toerisme waarbij de bezoeker een gebied mooier achterlaat dan hoe diegene het aantrof.
“Dat we op de natuur moeten letten weten onze meeste bezoekers, maar toch blijft het goed om er continu de nadruk op te leggen”, zegt Wendy Oude Veldhuis, projectleider van Visit Wadden. “Je kunt als bezoeker namelijk veel betekenen voor dit gebied. Als bezoeker kun je bijvoorbeeld meehelpen met jutten, lekker lokaal eten of vleermuiskasten bouwen. Zo draag je écht bij aan een mooier natuurgebied en heb je zelf ook een superleuke dag.”
De eerste grijze zeehondenpups van het winterseizoen worden nu opgevangen in Zeehondencentrum Pieterburen. “Een van de zaken die belangrijk is, is dat de zeehondenmoeders nu in alle rust hun pups kunnen baren en voeden”, vertelt Bas Wemmenhove, operationeel directeur Zeehondencentrum Pieterburen. “Daarvoor is een gepaste afstand van minimaal 30 meter noodzakelijk. Als we samen voor die rust zorgen en dat blijven uitdragen, dan kan iedereen op de juiste manier genieten van het gebied én haar bewoners.”
Meer informatie over de actie ‘Win en zeehond’ en over het waddengebied is te vinden op de website van Visit Wadden.
Over Visit Wadden
Visit Wadden is de destinatiemanagementorganisatie van het Waddengebied. Het is een samenwerking van de partijen Marketing Groningen, Merk Fryslân en Holland Boven Amsterdam. Via de website van Visit Wadden maken toeristen en bezoekers kennis met het Waddengebied als duurzame bestemming en vinden zij inspiratie voor hun volgende bezoek.